Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Precipitaţiile şi fenomenele meteorologice ale ultimelor zile au sporit măsurile instituţiilor abilitate.

Începutul noului an a adus zăpadă şi viscol, lucru care a afectat traficul rutier dar a şi deschis pofta cărăşenilor pentru sporturi de iarnă. Or, ambele segmente de activităţi au creat şi probleme în zilele trecute. În primul rând, ca urmare a datelor furnizate de Administraţia Naţională de Meteorologie care prognoza ploaie care îngheață și depune polei pentru județul Caraș-Severin, pe drumurile naționale și europene, CNADNR a acţionat cu materiale antiderapante pe sectoarele de drumuri naţionale pe care există riscul formării lunecuşului şi poleiului. Compania de drumuri atenţionează participanţii la traficul rutier asupra faptului că, din cauza precipitațiilor mixte şi a temperaturilor scazute, poate apărea fenomenul de spălare a materialelor antiderapante răspândite pe partea carosabilă a drumurilor naţionale şi a sectoarelor de autostrăzi, în aceste zone existând posibilitatea ca pe anumite sectoare să alterneze suprafeţe lunecoase cu suprafeţe umede. Pe de altă parte, salvatorii montani cărăşeni au avut parte de zile pline atât la finalul anului trecut cât şi în primele zile ale lui 2015.

Sâmbătă şi duminică (respectiv 3 şi 4 ianuarie) echipajele Salvamont au fost solicitate în mai multe rânduri pentru intervenţii pe Muntele Mic şi Semenic. „De trei ori a urcat SMURD–ul pe Muntele Mic sâmbătă, respectiv pentru o fractură de tibie, pentru că bănuiam o fractură de coloană (care nu s-a confirmat, dar pacientul era în stare de şoc şi părea că paralizase) şi încă un caz în care un pacient intrase în criză hipoglicemică şi avea şi alte afecţiuni. Duminică dimineaţă, tot pe Muntele Mic a coborât o fetiţă care avea cel mai probabil o fractură şi care a ajuns la radiografie, la spital. Şi pe Semenic am avut mai multe cazuri, cel mai recent sâmbătă, un accident de sanie cu o tăietură destul de urâtă“, ne-a declarat Valentin Balaban, şeful Serviciului Salvamont Caraş-Severin.

Toţi turiştii care au ales să urce pe cei doi munţi – Mic şi Semenic au precizat că accesul s-a făcut bine, în condiţii de iarnă, iar pe anumite porţiuni este absolut nevoie de lanţuri la roţile autoturismului. O altă măsură de prevenire a evenimentelor rutiere cauzate de fenomenele meteo recente se referă la monitorizarea modului în care îşi desfăşoară activitatea firmele angajate de CNADNR SA pentru întreţinerea pe timp de iarnă a reţelei de drumuri naţionale şi autostrăzi.

În acest context, CNADNR SA recomandă tuturor participanţilor la trafic să pornească la drum doar cu autovehicule echipate cu pneuri de iarnă, săculeţ cu material antiderapant şi lopată, să aibă o conduită preventivă în trafic, să folosească frâna de motor şi să evite depăşirile acolo unde nu există suficient spaţiu şi suficientă vizibilitate pentru a fi executate în condiţii de maximă siguranţă. Drumuri naționale cu zăpadă erau ieri după-amiază DN6 km 381+000 – 406+000 (Mehadia – Cornea), DN67D km76+830 – 108+390 (Valea Cernei MH – Baile Herculane CS), DN 68 km 3+500 – 47+000 Caransebeș(CS) – Zeicani (HD), DN 57B km 21+500 – 97+675 (Anina – Iablanița), DN 58 km 28+300 – 83+000 (Reșița – Anina). Carosabilul era parţial umed, pe restul rețelei de drumuri naționale din regiune. Pe drumurile administrate de Secţia de Drumuri Naţionale Caransebeș s-a acționat şi s-a patrulat cu 20 de utilaje și s-au răspândit 135 tone material antiderapant pe DN6, DN58, DN58A şi DN68.