REȘIȚA – Condițiile meteo nefavorabile au determinat organizatorii să schimbe locația inițială a desfășurării primei ediții.
Gândită ca o manifestare amplă în aer liber, „Val verde“ trebuia să aibă loc în Complexul Turistic ”Turist“ la Lacul Secu, însă ploile au încurcat planul inițial, simpozionul de teatru fiind deschis astăzi la Palatul Cultural. Puzderie de copii a năvălit în sala de spectacole, copii de grădiniță și școlari din clasele mici, cu toții bucuroși să descopere universul fascinant al teatrului, să-i cunoască pe actori de aproape și să-i aplaude. Ei au fost așteptați încă de la intrare de personaje fabuloase care pe unii, de vârstă preșcolară, i-au speriat în mod neașteptat. La deschiderea oficială a participat și primarul Reșiței, Ioan Popa, care, după ce și-a salutat fiica, prezentă în sală, l-a felicitat pe actorul Dan Mirea pentru inițiativă și pe toți cei implicați în organizarea acestui eveniment, în premieră în municipiul de pe Bârzava. El le-a dorit copiilor să se bucure de aceste zile încărcate de spectacole, de tot ce îi învață profesioniștii domeniului, astfel încât la sfârșit, după ce cortina va cădea, să se întrebe dacă nu și-au descoperit ei înșiși vocația actoriei și, eventual, să încerce să îmbrățișeze acest drum al scenei.
Dan Mirea, directorul simpozionului, l-a invitat și pe pr. Mihai Ciucur pe scenă care, de asemenea, a dat o mână de ajutor, implicându-se direct în aceste activități alături de Centrul de copii și tineret de la Moniom. El i-a invitat pe copii să spună împreună rugăciunea ”Îngerașul“, după care simpozionul a fost deschis cu spectacolul „Vrăjitorul din Oz“. În paralel, s-au desfășurat ateliere și workshopuri de pictură și sculptură, mișcare scenică, facepainting, creație păpuși, decoruri și costume.
Încă din prima zi, a răspuns invitației de a participa la simpozion celebra Cuța, de la Teatrul pentru copii și tineret „Merlin“ din Timișoara care a fost impresionată de entuziasmul copiilor, bucuroasă să le împărtășească din tainele meseriei de păpușar: „Cuța – a explicat ea pentru Jurnal de Caraș-Severin, vine de la „bunicuța“. Au fost atât de mulți copii, încât nu am reușit să fac mare lucru, din păcate, doar să le fac o prezentare a păpușilor, de la teatrul de bâlci până în epoca modernă. Le-am explicat cum folosim păpușile, păpușă pe mână – vaiang, păpușă mască, păpușă pe om, păpușă mare, păpușă mică, mânuirea lor din spate. Sunt o grămadă de păpuși care intră în arta animației și a păpușarului. În general, se abordează spectacole cu păpuși mari pentru că se văd mai bine și sunt mult mai expresive, dar se merge frecvent și pe mască deci, costum gen mascotă, dar adevărata artă păpușărească este aceea când pui mâna în păpușă sau când iei o marionetă și începi să tragi de fire. Copiii care au participat la workshop nu s-au arătat interesați de această teorie asupra artei păpușărești pentru că au fost prea mici, de aceea n-am ținut-o, dar le-am prezentat păpușile, le-am spus cam cum se întîmplă, unde joacă ele și unde au jucat în istoria teatrului de păpuși. Le-am dat păpușile din mână în mână, să le mânuiască, iar ei s-au arătat foarte încântați când și-au pus mâna în păpușă, trei dintre aceștia hotârând deja că se fac păpușari“.
Pe scena Teatrului de Vest au evoluat trupe din Petroșani, Deva și Reșița, actorii fiind răsplătiți cu aplauze îndelungate pentru reprezentațiile lor în spectacolele „Vrăjitorul din Oz“, „Cântărețul năzdrăvan“, „Burtiplici și Tontolici“ și „Hocus Pocus“.
În zilelele următoare ale simpozionului sunt așteptate, de asemenea, trupe independente de teatru din Timișoara, Reșița, Sighișoara, București și Târgu-Mureș. Prima ediție a simpozionului de teatru „Val Verde“ se va încheia duminică, 24 septembrie, toate spectacolele fiind gratuite.