Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Duminică, 16 septembrie, ora 16, va avea loc în cadrul evenimentului „1-40-140“ inaugurarea „Muzeului de Locomotive cu Abur Reșița“. Cu acest prilej, Fundația UDR și Primăria Reșița pregătesc o surpriză reșițenilor, atât celor nostalgici cât, mai ales, celor ce nu au văzut niciodată o locomotivă cu abur funcțională. Locomotiva 230.516, fabricată la Reșița în 1936, clasată în Tezaurul Patrimoniului Național Cultural, va opri în spatele Muzeului de Locomotive cu Abur Reșița, tractând o garnitură nu mai puțin valoroasă din punct de vedere istoric – Trenul Regal.

Acesta a fost comandat de Regele Ferdinand societății Ernesto Breda din Milano, cu specificaţia ca vagoanele sale să-i poată oferi tot confortul pe parcursul călătoriilor sale oficiale. Din nefericire, regele n-a mai ajuns să se bucure de el, garnitura fiind finalizată de-abia după moartea sa. În schimb, în vagoanele trenului au călătorit, de-a lungul timpului, Carol al II-lea, Mihai I, Gheorghe Gheorghiu-Dej și Nicolae Ceaușescu, dar şi demnitari străini precum Gerald Ford, Henry Kissinger, Leonid Brejnev, Erich Honecker şi Todor Jivkov.

Atât vagoanele Trenului Regal cât şi Locomotiva 230.516 se află într-o excelentă stare de conservare şi de funcţionare, ele fiind utilizate doar în cadrul unor evenimente speciale. Un astfel de eveniment îl reprezintă și cel codificat sub denumirea „1-40-140“, dedicat aniversării a 140 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur româneşti la Reşiţa și împlinirii a 40 de ani de la inaugurarea expoziției de locomotive în aer liber ce constituie, astăzi, patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa – MLA Reșița – un proiect al Fundaţiei UDR.

Principesa Elena – locomotiva „sub acoperire“ din patrimoniul Muzeului de Locomotive cu Abur din Reşiţa

Fiecare dintre cele 16 piese ale colecţiei Muzeului de Locomotive cu Abur Reşiţa are o poveste a ei, mai mult sau mai puţin spectaculoasă. Dacă despre Resicza s-a tot scris, mai cu seamă din cauza controversei legate de numărul de circulaţie 2, despre care în mod eronat s-a afirmat că ar fi de fapt numărul de fabricaţie, despre o altă locomotivă care poartă un mult mai discret număr doi s-a scris şi vorbit mult mai puţin.

Este vorba despre locomotiva 704.402, amplasată în incinta MLAR în dreapta locomotivei Resicza. Principesa Elena, aşa cum a fost ea botezată în anul 1925, poartă numărul de fabricaţie 2, prima de acest tip fiind Principele Carol. Cele două locomotive de cale ferată îngustă, folosite pe căile ferate forestiere din zonele Oraviţa şi Anina, au fost totodată şi primele locomotive cu abur supraîncălzit, fabricate în România, de Uzinele de Fier şi Domeniile Reşiţa, care au preluat şi dus mai departe, după reîntregirea ţării, tradiţia industrială a uzinelor StEG.

Cele două locomotive aveau un ecartament de 700 mm, o greutate în serviciu de 22 tone şi o putere de 220 CP. Dacă locomotiva CFF 704.401 a fost casată în 1970, „sora“ ei CFF 704.402 a supravieţuit, găsindu-şi locul în 1972 pe unul din soclurile expoziţiei în aer liber din Zona Triaj a Reşiţei.

Dacă la momentul respectiv i s-a rezervat acest loc din considerente mai curând practice – fiind mai uşoară, a putut fi ridicată cu macaraua – în momentul de faţă putem spune că a fost vorba de o coincidenţă fericită, ţinând cont de importanţa ei în ansamblul de monumente istorice care constituie patrimoniul celui mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa. Muzeul de Locomotive cu Abur Reşiţa, un proiect al Fundaţiei UDR, va fi inaugurată duminica viitoare, în 16 septembrie, în cadrul unui eveniment festiv intitulat 1-40-140.