Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Dintre „glumeţii“ care au pus în pericol vieţi, 91 au fost sancţionaţi contravenţional. Statistica pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 din judeţul Caraş-Severin au fost primite şi tratate 225.517 apeluri. Dintre acestea 22,52% au fost reale şi 77,48% false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 67,79%, Poliţie – 24,22%, Pompieri – SMURD – 6,08% şi Jandarmerie – 1,91%.

Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay. Ca urmare a constatărilor făcute de către autorităţile statului, 91 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112.

„Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale. Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi“, se specifică într-un comunicat oficial al STS.

Potrivit centralizatorului de apeluri întocmit de către STS, anul trecut, la 50.103 apeluri reale efectuate pe numărul de urgenţe 112, s-au înregistrat alte 172.414 apeluri false. Din numărul total de apeluri efectuat şi înregistrat anul trecut pe întregul judeţ, 13.125 au fost transferate către Poliţie, 36.744 către Ambulanţă, 3.293 către ISU – SMURD, şi 1.037 către jandarmi. În luna ianuarie a acestui an, cărăşenii au sunat la 112 de 16.706 ori, procentajul apelurilor false păstrându-se la 77,10% (12.880 apeluri).

Distribuţia pe agenţii a apelurilor care au fost transferate către agenţiile de urgenţă arată că 820 au fost retransmise către Poliţie, 3.046 către Ambulanţă, 192 către ISU-SMURD şi 70 către jandarmi. Luna trecută, şapte dintre cei care au apelat fără motiv la numărul 112 au fost sancţionaţi contravenţional.

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România. Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci când este necesară intervenţia pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

Flavius Rotariu