REŞIŢA – Proiectanţii au dezvăluit unicitatea sistemului tramvaiului reşiţean. Nicăieri în ţară nu mai există garnituri bidirecţionale, iar linie protejată ca noi îşi introduce, acum, Bucureştiul. La noi, autobuzele vor circula pe linia tramvaiului (nu vor mai avea traseu separat în Luncă), traseul de 7 metri lăţime, din mijlocul drumului, urmând să fie protejat.
Aşa cum spuneau autorităţile, proiectul tramvai este, de fapt, un pachet complex de proiecte, care va aduce o infuzie învestiţională de 100 de milioane de euro în transportul public reşiţean. Primarul Ioan Popa detalia suma: „Păi sunt 40 de milioane din astea două, plus 20 în al treilea, plus achiziţia de tramvaie – 30; 100 de milioane de euro“, cu tot cu autobuzele electrice.
Şeful ADR Vest, Sorin Maxim, completa amploarea iniţiativei: „Este prima etapă, pe cale de rulare şi tot ceea ce înseamnă infrastructura aferentă. Deci nu scoatem doar dalele şi punem alte linii, să fie clar! Se va reabilita întreaga zonă care este colaterală zonei de tramvai, în speţă spaţii verzi, zone pietonale, zone de rulare pentru autoturisme şi, bineînţeles, piste de biciclete pe tot aliniamentul acestui proiect. Este un proiect foarte complex şi asta este etapa I, care va fi din Govândari, de la Kaufland, până la intrarea în cartierul Luncă. După aceea va fi etapa a II-a, care va fi până în Muncitoresc şi mai este alt proiect, care va fi o achiziţie complexă şi mare de tramvaie ultramoderne, care vor avea toate serviciile integrate, inclusiv aer condiţionat şi sistem integrat de tichetare. Şi mai este un proiect care urmează, acela care va finanţa o parte din ceea ce înseamnă Calea Timişoarei, plus achiziţia unor autobuze electrice care vor deservi zonele adiacente, care nu sunt în acest moment acoperite de tramvai. Practic, tot sistemul va fi unul complet nou, modern, de ultimă generaţie“.
De la cei care s-au ocupat şi implicat direct în pregătirea proiectului am putut afla mai multe detalii interesante. Radu Andronic, reprezentant al companiei de consultanţă şi proiectare care se ocupă de proiectul tramvai, ne-a asigurat că s-a făcut un proiect bun, de calitate şi, cu riscul unui consum mare de timp şi resurse, s-a mers până în profunzimea lucrurilor: „Am analizat inclusiv amplasamentul staţiilor, dacă s-o punem înainte de intersecţie sau după, dacă s-o punem pe dreapta, pe stânga, şina dacă să rămână pe mijloc sau nu, dacă sunt zone în care să lăsăm şina descoperită şi să fie accesibilă inclusiv autoturismelor sau s-o protejăm în totalitate. Ce va fi deosebit în proiect: în primul rând, tot traseul de 8,3 kilometri – mă refer la traseul Govândari-Muncitoresc – este o linie protejată. Deci tramvaiul nu va avea niciun fel de blocaj în trafic, această separare fizică va fi dublată de sistemul de semaforizare inteligent, ceea ce-i va permite tramvaiului să aibă întotdeauna prioritate la trecerile de pietoni, în intersecţii, faţă de celelalte mijloace de transport. Comparativ cu România, nu ştiu dacă mai există un astfel de traseu protejat. În Bucureşti acum se implementează. Apoi vom avea acele staţii de îmbarcare-debarcare călători care, în Govândari, sunt amplasate pe mijlocul străzii, în mijlocul liniilor, firelor de tramvai. Ceea ce înseamnă că deservirea se va face pe un singur peron pe ambele sensuri. Tramvaiele vor fi bidirecţionale, Reşiţa fiind unicul oraş din România cu acest sistem. Iar pentru aceste staţii, noi, împreună cu echipa de arhitecţi, am proiectat nişte structuri de protecţie, acele acoperişuri, care sunt special concepute pentru Reşiţa, deci acel model nu se mai regăseşte nicăieri“.
Autobuzele, pe linia tramvaiului
Vizavi de traseul autobuzelor, Radu Andronic a precizat: „Alt element interesant este că autobuzul, în zona Triaj, Revoluţia din Decembrie şi apoi Lalescu, Iorgovici, până în Piaţa Republicii, autobuzul va circula pe această linie de tramvai. Lăţimea tronsonului protejat va fi de minim 7 metri, astfel încât să permită inclusiv accesul autobuzelor, pentru ca în staţie să poată opri şi tramvaiul, şi autobuzul, să poată fi făcut mult mai simplu schimbul de mijloc de transport, pentru cei care merg în altă direcţie decât acest coridor central. Plus acele terminale intermodale de la capăt, în Piaţa Republicii, unde iarăşi am venit cu nişte soluţii arhitecturale deosebite, care vor aduce o cu totul altă imagine în zona Muncitoresc. La Kaufland (Govândari) este iarăşi gândit un sistem de transbordare autobuz, curse externe, către linia de tramvai, prin amplasarea unei staţii un pic mai mari de tramvai chiar la intrarea în depou. Deci pe partea cu depoul care va fi practic un acces direct şi către centrul comercial. Unde, altfel, ar fi fost dificil ca oamenii de la centrul comercial să traverseze toată intersecţia, să meargă până la Confecţii, unde era vechea staţie. 200 de metri, dar e mai bine dacă ai chiar lângă centrul comercial, decât să faci încă 200 de metri până la Confecţii“.
Antoniu Mocanu