SCĂIUŞ – Mica afacere de familie a soţilor Mariana şi Dan Beg înseamnă produse de calitate, făcute la foc de lemne, după reţete din Banat. Ciupercile, salatele, zacusca şi dulceţurile sunt comercializate în principal la târguri şi evenimente agricole. „Oamenii se îndrăgostesc de produsele de calitate şi le apreciază”, susţine Dan Beg.
Ţările din UE derulează programe finanţate de stat prin care elevii merg în vizită la producătorii de produse tradiţionale. Copiii pot degusta produsele iar, la întoarcere, vin părinţii să-i ia. Aşa sunt promovate produsele şi se stabilesc legături între oameni. Acţiunea are impact şi aşa reuşesc să-şi vândă produsele.
În România, lucrurile stau exact pe dos. Piaţa nu este aşezată, nu există corelaţie între cerere şi ofertă. Iată un paradox dacă ne gândim la potenţialul agricol al României, situaţie pe care Dan Beg o cunoaşte foarte bine.
De câţiva ani, produce ciuperci 100% ecologice pe care le şi procesează. Pur şi simplu, a simţit că asta vrea să facă. Şi s-a ridicat prin forţe proprii. Spaţiul de producţie măsoară 350 de metri pătraţi, la care se adăugă unitatea de procesare. De asemenea, legumele şi fructele necesare zacuscăi, salatelor şi dulceţurilor sunt produse tot în cadrul afacerii sale de familie. Familie care se ocupă şi de procesare iar rezultatul final sunt produsele sănătoase, de casă.
Datorită bunei colaborări cu Camera Agricolă, participă la târguri din toată ţara, unde îşi desface produsele. „Colaborăm şi cu câteva magazine însă baza sunt târgurile agricole. Desfacerea este o problemă pentru mulţi. În mod normal, grija noastră ar trebui să fie doar să producem. Produsele autohtone ar trebui preţuite mai mult, aşa cum se întâmplă în Uniunea Europeană. Românii cheltuie mult pe alimente dar nu acordă suficientă atenţie calităţii”, spune dl. Beg.
Prin muncă, reuşeşte să îmbine activitatea curentă cu cea de producător agricol. Afacerea de familie aduce câştiguri variabile căci ciupercile nu cresc oricând şi în orice condiţii. S-ar gândi să-şi dezvolte afacerea dacă statul ar susţine mai mult micii producători. „E trist că produse bune se vând greu. Românii acceptă uşor produsele de la magazin, fabricate industrial. Cred că aşa au fost educaţi. Sunt mulţi producători mici care nu sunt promovaţi. Oamenii ar trebui să aleagă şi să aprecieze produsele de calitate, cu precădere cele româneşti, şi să-şi educe şi copiii să mănânce sănătos”, ne sfătuieşte dl. Beg pe toţi.