Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Pictoriţa în vârstă de 9 ani, elevă a Liceului de Arte Sabin Păuța, se află la cea de-a patra expoziţie personală, găzduită de Biblioteca Națională a României – sala Pergament. Cele mai multe din lucrările expuse pe simezele prestigioasei săli sunt lucrări realizate în acest an în tehnica acril pe pânză, cea mai mare fiind de 2 metri pe 2 metri.

Față de anii anteriori, aşa cum ne-a povestit tatăl Maiei, artistul plastic şi profesorul Marian Truţulescu, suprafețele sunt de-a dreptul îndrăznețe din prisma dimensiunilor. „Noutatea, spune acesta, vine și din paleta de culori folosită în ultimul an, care adaugă culorilor pure un spectru diafan de griuri colorate, așezate maiestuos în compoziții care aduc sugestia peisajului mai aproape de suflet. Crâmpeie de lumină și vibrații venite din inocența și candoarea sufletului de copil cu siguranță transmit și privitorului acea bucurie a vieții fără prejudecăți și constrângeri“.

Expoziția de la București a lăsat o impresie foarte bună publicului iubitor de artă, care a apreciat atât originalitatea, cât și maniera de lucru a Maiei. La vernisaj, curatorul expoziţiei, Roxana Bărbulescu, a subliniat în discursul său că expoziţia este semnată de un copil înzestrat cu un talent deosebit pentru pictură şi a precizat: „Maia a reușit să dea formă sunetelor sufletului ei printr-o claritate a expresiei și o inocență ce ne fascinează și ne face să ne întrebăm: cum a reușit un copil atât de mic să fie atât de profund? În compozițiile Maiei nu este vorba despre reguli, despre constrângeri compoziționale sau despre tipare, ci despre libertate și culoare. Cu certitudine, Maia simte culoarea și remarcăm această calitate a ei în lucrări precum «Flori» , «Vibrații», în care exploziile de culoare se armonizează perfect, intrând în relație unele cu altele într-un dialog armonios, definind o lume în care realul e sesizabil prin simțuri. Nu pune culoarea direct din tub, ci experimentează un limbaj cromatic în care amestecurile de culoare reușesc să creeze o atmosferă, o stare. Ea reușește să esențializeze vegetația sau un câmp cu flori printr-o distilare a formelor în registre cromatice dominate de verde, albastru sau violet, așa cum remarcăm în lucrările «Vegetații», «Arșița», «Câmp cu flori» sau «Nocturnă». Într-un alt registru se înscriu cele trei lucrări de mari dimensiuni, respectiv «Sunetele sufletului», «Vibrații monocrome» și «Vibrația luminii», în care Maia experimentează limbajul monocromiei inventând o nouă geneză a formelor, specifică ei. Regăsim și în aceste lucrări explozia de energie din celelalte lucrări datorată dispunerii tușelor sau a stropirii efective a pânzei cu pensula îmbibată de culoare, creând astfel diverse senzații vizuale și chiar tactile. De asemenea, trebuie să privim aceste lucrări și de aproape, pentru că așa vom vedea că aceste suprafețe monocrome, aceste griuri colorate s-au format din diverse amestecuri cromatice, bine dozate, pentru a rezulta un echilibru tonal. Dar, indiferent de opțiunile cromatice, în compozițiile din ultimul an Maia vrea să cuprindă un întreg orizont de sentimente, de aceea tendința ei este de a lucra pe suprafețe tot mai mari, chiar dacă sunt formate din unirea mai multor pânze. Pe suprafețele mari se simte mai liberă și reușește să îmblânzească spațiul așa cum nu te-ai aștepta de la o «mână de om», cu o înfățișare fragilă, dar încărcată de o ambiție imensă“.

Expoziţia va rămâne deschisă publicului până în data de 11 octombrie 2019.

Alexandra Gorghiu

FOTO: Marian Truțulescu