Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Planurile de refacere, renovare sau modernizare rămân, în continuare, doar pe hârtie.

Multă vreme, străzile în pantă ale Reşiţei, pavate odinioară, nu au pus probleme prea mari. Lucrările au fost bine făcute, materialul a fost rezistent, iar eventualele intervenţii au fost sumare. Problemele au început să apară abia atunci când pietrele au fost date la o parte, pentru introducerea de noi reţele de apă şi canalizare. Constructorii au păstrat pietrele, dar n-au ştiut să le pună la loc, iar municipalitatea n-a găsit muncitori specializaţi în cioplit şi reparat.

Vara aceasta, primăria propunea aplicarea unui model de succes pentru străzile în pantă, care urmau să fie reabilitate cu pavele autoblocante după un sistem deja aplicat în oraş. Dintr-o eroare, se vorbea atunci despre strada Semenicului, însă localnicii ni s-au plâns vizavi de starea deplorabilă a acesteia. De fapt, municipalitatea folosise sistemul cu pavele autoblocante pe strada Rândunica. Mixtura asfaltică nu putea fi folosită pentru străzile în pantă, motivul fiind acela că, din cauza unghiului prea mare, existau în primul rând riscuri pentru muncitori, utilajele putându-se răsturna cu uşurinţă.

În sfârşit, după toate procedurile, avem şi proiecte, avem şi constructor, doar că, potrivit primarului Mihai Stepanescu, autorizaţia este dată pe şase luni, motiv pentru care a rămas la latitudinea firmei să decidă momentul când se va apuca de lucru… Toamna aceasta este prevăzută reabilitarea unui număr de cinci străzi în pantă, pe listă figurând Vânătorilor, Alexandru Vlahuţă, Romul Ladea, Nicolae Grigorescu şi Zorilor, primele patru din cartierul Piaţa Republicii, ultima din Lend. Cele cinci străzi în pantă au fost cuprinse iniţial în bugetul pe anul acesta, alocările cumulând 430.000 de lei. Cele patru străzi din Piaţa Republicii se numără printre cele care urcă abrupt dinspre strada Feroviarului spre strada Carpaţi, însă zona este plină de drumuri similare. Izvorului sau Semenicului sunt doar două dintre cele pe care localnicii le vor reabilitate.

Oricum, chiar dacă vor începe sau nu lucrările la timp, astfel încât să fie finalizate anul acesta, străzile în pantă continuă să pună probleme de accesibilitate, în special în sezonul rece, pe timp de zăpadă şi polei.