REŞIŢA – Sala de şedinţe a Consiliului Judeţean Caraş-Severin a găzduit, la sfârşitul săptămânii trecute, dezbaterea cu tema „Starea învăţământului din judeţul Caraş-Severin în contextul descentralizării“, la care a participat Stelian Victor Fedorca, secretar de stat în cadrul Ministerului Educaţiei.
Într-o declaraţie de presă făcută la finalul dezbaterii, Stelian Fedorca a ţinut să precizeze că există probleme cu care se confruntă Educaţia cărăşeană, iar una dintre cele mai importante ar fi abandonul şcolar.
„Din cauza reliefului şi a distanţelor foarte mari între localităţi, costul navetei este destul de mare, lucru pe care nu toţi elevii şi-l permit. Dacă venitul pe familie este foarte mic, nu îşi pot permite să dea 200 de lei pe un abonament, bani care ar urma să îi primească, însă, nu se ştie când, pentru că nu fost bine calculate deciziile luate de fosta conducere a ministerului“, a afirmat Stelian Victor Fedorca.
În acest fel, copiii nu au mai reuşit să ajungă la şcoală, iar rata absenteismului şi a părăsirii timpurii a şcolii a crescut. În Caraş-Severin, abandonul şcolar este în creştere, ajungând în prezent la 2,6%, fiind peste media pe ţară. În urma analizei efectuate, s-a ajuns la concluzia că învăţământul profesional şi tehnic ar putea avea succes şi în judeţul nostru. Cu toate acestea, după ce a vizitat câteva obiective, ministrul a considerat că unele clădiri nu pot găzdui cursuri la nivel acceptabil.
„Grupul Şcolar Forestier din Caransebeş se află într-o stare deplorabilă, la ora actuală, cu toate că această unitate şcolară a dat foarte buni meseriaşi, iar mobilierul construit în atelierul şcolii este expus, acum, în Palatul Parlamentului. Există mici iniţiative de parteneriat cu diverse societăţi din Elveţia şi Germania, pentru a se încerca redresarea acestuia. Este bună această iniţiativă, dar ar trebui să fie mai de anvergură. În acest scop, în 27 şi 28 noiembrie, la Regensburg – Germania are loc Strategia Dunării, unde eu voi participa pentru prima dată şi unde tema principală va fi Axa prioritară 9, care se referă la învăţământul profesional tehnic şi vocaţional. Pe această filieră se pot accesa bani“, a declarat secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Stelian Victor Fedorca.
Acesta a precizat că Ministerul Educaţiei se va concentra pe campusurile şcolare, care au fost începute în anii 2007 – 2008 şi care nu au fost terminate. „Campusurile au avut rolul de a crea condiţii optime elevilor, pentru a avea şcoală, cantină, cămin, atelier, bibliotecă şi teren de sport. În acest fel, elevii rămâneau în unitate, numărul de absenţe nu avea cum să crească, elevii erau supravegheaţi, socializau şi se pregăteau mult mai bine în meseriile pe care urmau să le practice după terminarea cursurilor. Sunt, totuşi, optimist“, a precizat Stelian Victor Fedorca.
Flavius Rotariu
secretar de stat în cadrul Ministerului Educaţiei.