REȘIȚA – Crede administratorul public Vasile Paul, care ne-a vorbit despre lucrările ce vor afecta artere importante ale urbei.
Disconfortul, praful, zgomotul și… peisajul inert al lucrărilor din Reșița nu mai sunt o noutate pentru nimeni. Nici măcar craterele care cresc de la o zi la alta, în lipsa refacerilor. Trist este că orașul va fi din nou răvășit pentru lucrări, iar acestea vor afecta zone importante ale urbei, unde traficul rutier este o problemă chiar și într-o zi obișnuită, fără constructori puși pe spargeri.
Imaginați-vă o dimineață obișnuită pe tronsonul de vizavi de Colegiul Național „Traian Lalescu“, semaforul, celelalte treceri de pietoni din zonă, intersecțiile, depășirile, felul în care se circulă pe fiecare bandă… Ce ar fi dacă acolo s-ar proceda la săpături pentru rețele, iar craterele ar rămâne dezgolite cu lunile? Ei, bine, nu este un scenariu de film, ci un coșmar care ne pândește deja de mai bine de un an.
„Nu doresc să spargem întreg orașul din cauza unui proiect îndoielnic, spune administratorul public Vasile Paul. Vă dau exemplul Bulevardului A.I. Cuza. Mi s-a solicitat anul trecut permis de spargere, de la semafor, până la zona universității. Dacă le dau permisul de spargere, blochez orașul. I-am rugat să vină cu proiectantul pentru a stabili detaliile de execuție, iar lucrarea să fie făcută în perioada de vacanță. Dacă circulați între 7.30 și 8.30, în timpul școlii, zona este blocată din cauza părinților care-și duc copiii la școală; este un lucru firesc, de altfel. Dar văd că nu reușesc să conving entitățile implicate în acest proiect să colaboreze, să stabilim de comun acord atât soluțiile, cât și un grafic de execuție“.Edilul spune că, din nefericire, problema nu este una singulară: „Aceeași situație o am și pe Bulevardul Revoluția din Decembrie, în care constructorul a solicitat AquaCaraș să-i notifice zonele în care să facă sondajele pentru a descoperi rețelele edilitare. Aici să nu uităm că va trebui să ținem cont și de viitorul traseu de tramvai. Iar răspunsul pe care l-a dat AquaCaraș a fost: da, puteți face între zece și o sută de sondaje. Discutăm de o porțiune de vreo sută și ceva de metri. Consider că acest tip de comunicare ar trebui să dispară! Ar trebui să ne întâlnim mai des pe teren și să stabilim la mod logic și tehnic ce și unde se lucrează“.
Dacă s-ar respecta, prin minune, planificarea, lucrările ar dura șase luni, suficient cât să treacă dincolo de încetarea vacanței și să dea peste cap traficul zonei. Chiar și așa, ultimele refaceri ar ajunge să fie făcute în plină iarnă, fapt ce ar împinge executarea lor până în primăvara anului viitor.
O sută de metri pe an…
Nici scenariul lucrărilor făcute cu viteza melcului, abandonate ulterior la stadiul de șanțuri nu este unul fantezist pentru Reșița. În acest context, Vasile Paul a subliniat faptul că nu este de acord ca, la capitolul gropi în străzi, toate oalele să se spargă în capul Primăriei, vina aparținând constructorilor desemnați de AquaCaraș, de cei de la gaz sau curent. „Nu doresc să-mi însușesc ca instituție greșelile pe care le fac constructorii și cei care prestează aceste servicii. Folosim în schimb toate pârghiile pe care le avem pentru a diminua impactul asupra cetățeanului și a aduce lucrurile în ordine. Nu întotdeauna reușim, și din cauza faptului că toți acești constructori au probleme de personal. Spre exemplu, nu pot accepta pe o lucrare mare, pe Calea Timișoarei, să mi se intre cu un utilaj și patru persoane! Înseamnă că acea lucrare ar trebui să dureze trei luni. Pentru două-trei sute de metri de conductă pe partea vitrificată, pe Bulevardul Republicii, legătura spre Câlnic, se lucrează aproape de un an. Este un ritm care nu-mi convine! Este adevărat că se lucrează într-o zonă ușoară, discutăm despre o zonă verde și nu-mi încurcă circulația. Dar cum pot să permit același tip de lucrări să se facă într-o zonă foarte, foarte agolomerată, care-mi strangulează circulația și îmi blochează activitatea din oraș?“.