Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Armonizarea programei şcolare cu cererea de pe piaţa forţei de muncă, în vizorul CLDPS. Încă din anul 2004, în judeţ funcţionează Comitetul Local pentru Dezvoltarea Parteneriatelor Sociale. Organismul este format din reprezentanţi ai sindicatelor, ai administraţiei, ONG-uri şi ai Inspectoratului Şcolar.

Această organizaţie cărăşeană a fost prima pe ţară care a obţinut personalitate juridică. „S-a lucrat, în ultima perioadă, la planul de acţiune al şcolilor (PAS), dar mai există două nivele – planul local de acţiune în învăţământ şi planul regional (PLAI, respectiv PRAI). Acesta cuprinde tot ceea ce înseamnă elemente ce trebuiesc luate în vedere pentru elaborarea unei strategii de formare profesională în învăţământul din Caraş-Severin.

Ultima şedinţă CLDPS a avut loc cu câteva zile în urmă. Planul amintit ar trebui să fie un document care este avizat de către inspectoratul şcolar, şi este un document de lucru“, a precizat Marian Apostol, vicepreşedintele CLDPS Caraş-Severin.

Învăţământul tehnic şi profesional din ţările europene este un model de bune practici care sunt incluse în aceste planuri de acţiune elaborate de comitet. Aşadar, de anul viitor, când se vor reînfiinţa şcolile profesionale, acestea vor avea trasate bazele pentru programa şcolară, în funcţie de cerinţele pieţei forţei de muncă, în aşa fel încât absolvenţii acestora să fie angajaţi.

„Trebuie făcute contracte între agenţii economici şi elevii, în aşa fel încât aceştia, după practica făcută în respectivele şcoli, să fie angajaţi în societăţile amintite. Şi angajatorul, şi absolventul sunt, astfel, câştigaţi. Agentul economic are un om pregătit şi pe care îl cunoaşte, iar absolventul are un loc de muncă asigurat. Din păcate, învăţământul a dat dovadă de o lipsă de mobilitate, dar şi piaţa forţei de muncă s-a dezvoltat haotic. Or, aici vine rolul CLDPS. Este nevoie de o armonizare între cerere şi ofertă“, a mai amintit Apostol.

Flavius Rotariu