Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Asta reproșează vicepreședintele Consiliului Județean, Ionuț Popovici, argumentelor „Intercom“ Deșeuri, legate de proceduri.

În cadrul ședinței Comitetului Consultativ de Dialog Civic pentru Problemele Persoanelor Vârstnice, în urma raportului prezentat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Intercom“ – partener în proiectul Sistemului județean integrat de Management al Deșeurilor – a reieșit că la nivelul județului doar patru din cele șase zone sunt operaționale în ceea ce privește colectarea deșeurilor. Este vorba de Reșița, Oravița, Băile Herculane și Oțelu Roșu. Pentru zonele 2 – Bozovici și 3 Pojejena, nici un operator nu a câștigat vreo licitație, motiv pentru care la ora actuală asociația se află în faza de organizare a unei noi achiziții publice. Cu toate că s-a început procedura de licitații încă din 2015, după trei ani de zile, în Valea Almăjului și în Clisura Dunării, oamenii tot nu au unde să-și ducă deșeurile.

Nemulțumit de această informare, Popovici a cerut explicații:Toată lumea a arătat cu degetul către Consiliul Județean că nu reușeșete să recepționeze deponeul. Iată că l-am recepționat într-un final și constatăm că oamenii de acolo n-au unde să-și ducă deșeurile. Ceva nu merge la Intercom Deșeuri“.

În absența directorului Luca Mălăiescu, a venit cu argumente consilierul juridic Miron Ștefan: „Licitațiile trebuiesc desfășurate conform legislației în vigoare. Astfel, din 2015 s-au organizat două licitații care au termene și nu s-a prezentat nici un ofertant. La ultima licitație organizată s-au prezentat trei ofertanți, dar nici unul nu a îndeplinit cerințele din caietul de sarcini. S-au urmat procedurile legale de contestație, care durează, sunt pe instanță două faze de jurisdicție, Comisia Națională de Contestare a Licitației și Curtea de Apel Timișoara. Toate acestea prelungesc licitațiile. În momentul de față îndeplinim condițiile legale, ne aflăm în faza procedurii speciale prevăzute de lege a licitației publice deschise, fără publicarea prealabilă a unui anunț. Se fac invitații pentru ofertanții participanți și pentru alți operatori care s-au emis, așteptăm să fie depuse ofertele pentru a fi analizate și negociate pentru a da un rezultat final, bineînțeles sub rezerva contestațiilor ce pot fi depuse de către ofertanți. Acesta este motivul pentru care a durat atât. Pentru zona 1, am fost purtați în judecată peste doi ani, din 2015 până în 2017, abia am reușit să încheiem contractul, în 18 octombrie, respectând prevederile legale de contestații. Într-adevăr, licitația este de 45 de zile maxim, dar procedurile de contestație se întind“, a mai explicat consilierul juridic al „Intercom“.

La fel de nemulțumit de motivele invocate, vicepreședintele Consiliului Județean a spus că pentru asta se află în ședință, ca să găsească soluții, nu scuze: „Bun, eu când o să merg în Valea Almăjului, o să dau numărul dumneavoastră de telefon, să vă sune oamenii de acolo să le explicați ce bine vă faceți treaba la „Intercom“ Deșeuri și chiar să le explicați toată procedura“.

Miron Ștefan a adăugat că la Eftimie Murgu, unde locuiește, există operator care vine săptămânal să ridice gunoiul, iar în momentul de față există operatori pe zone. Aceștia, chiar dacă nu vor fi desemnați alți operatori, vor funcționa în continuare. Deci, colectarea deșeurilor se va face până la implementare, cu singura deosebire că aceștia vor fi obligați să transporte deșeurile la stațiile de transfer la care sunt arondați. Așadar, sistemul de colectare și transport al deșeurilor nu va fi afectat de impedimentul neîncheierii acestor licitații.