CARAŞ-SEVERIN – Prima sesiune a examenului naţional de bacalaureat a început cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română.
Devansarea bacalaureatului 2018, prin susţinerea probelor orale în luna februarie, s-a făcut pentru a mai „aerisi“ calendarul probelor pe care absolvenţii le au de susţinut la terminarea şcolii, în prima sesiune din vară, iar tinerii cărăşeni se declară mulţumiţi de această reglementare.
„Este mai bine pentru că scăpăm de o parte din stresul din vară şi pentru că ne putem pregăti mai bine pentru probele scrise“, ne-a declarat Delia Minda, elevă a Colegiului Naţional „Diaconovici-Tietz“ Reşiţa. Tânăra ne-a mărturisit că prima probă de competenţe a fost „destul de O.K. iar subiectele au fost accesibile. Am extras subiectul cu numărul 11, despre jurnalul lui Mihail Sebastian“. Şi colega sa, Raluca Bote, s-a declarat mulţumită de cum a decurs proba de competenţe la limba română. „Eu am extras un subiect foarte frumos despre încredere şi cunoaşterea de sine, un interviu între două personalităţi“, ne-a mărturisit tânăra la ieşirea din sala de examen.
Proba orală de competenţe lingvistice la limba română constă în două exerciţii, ambele vizând anumite abilităţi de comunicare, atât la nivel practic, cât şi teoretic. Primul pune accent pe aplicarea unor noţiuni teoretice pe un text la prima vedere, non-ficţional sau ficţional. Pentru acest exerciţiu, absolvenţii de clasa a XII-a trebuie să înveţe tipologia textelor (informativ, argumentativ, narativ, descriptiv, dialogat), elementele situaţiei de comunicare (emiţător, receptor, mesaj, canal, cod, context), registrele stilistice şi stilurile funcţionale (ştiinţific, juridic-administrativ, publicistic, beletristic şi colocvial). Al doilea exerciţiu poate fi un text argumentativ asemănător celui de-al doilea subiect de la proba scrisă a examenului, la care elevii trebuie să îşi exprime opinia în legătură cu un subiect anume. La examenul oral contează foarte mult cunoştinţele, dar şi exprimarea metalingvistică, ţinuta, mimica, tonul vocii, atenţia şi coerenţa vorbirii. În urma probei, candidaţii nu primesc o notă, ci un calificativ, respectiv utilizator mediu, avansat sau experimentat.
Proba va continua şi pe data de 13 februarie, ea fiind urmată de evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă, în 14-15 februarie. Cinci elevi de la Liceul Teoretic Bilingv Româno-Croat din Caraşova vor susţine această probă la limba croată maternă, şi nouă elevi, în limba maternă germană, la Colegiul Naţional „Diaconovici-Tietz“ din Reşiţa. În zilele de 16, 19 şi 20 februarie este programată evaluarea competenţelor digitale, iar în 21 şi 22 februarie se va desfăşura evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională.
1.951 de elevi cărăşeni susţin în această săptămână probele de competenţe în cele 29 de unităţi de învăţământ liceale din judeţ. Probele scrise rămân programate, ca şi până acum, în luna iunie.