REŞIŢA – Articolul legat de trenurile şi gările din municipiul de pe Bârzava, apărut în JCS, l-a făcut pe un reşiţean să sesizeze faptul că nu mai există rute directe din Reşiţa spre Bucureşti şi spre litoralul românesc, fapt care în timp ar duce la închiderea gărilor din municipiu, privându-i pe cărăşeni de aceste destinaţii, dar şi izolându-i de restul lumii.
„Cu desfiinţarea acestor trenuri, în curând gările reşiţene se vor închide, aşa că nu va mai fi nevoie de curăţenie. Aviz celor cu autocare, poate introduc ei linii directe spre Bucureşti şi mare“, comentează un cititor la articolul publicat pe www.caon.ro.
La aceste reacţii, municipalitatea nu a rămas indiferentă, autorităţile reşiţene făcând câteva demersuri. „Primarul municipiului Reşiţa, Mihai Stepanescu, a transmis o adresă către Regionala CFR Timişoara prin care solicită punerea în circulaţie a unor garnituri de trenuri personale care să asigure legătura directă între Reşiţa şi litoralul Mării Nerge“, se arată într-un comunicat remis redacţiei.
„În prezent, călătorii care aleg ca destinaţie una dintre staţiuni nu au o legătură directă, cea mai scurtă variantă fiind schimbarea trenului cu plecare din Reşiţa Sud, în Caransebeş. Conform adresei înaintate Regionalei CFR Timişoara, noile garnituri ar trebui puse în circulaţie începând din acest sezon estival“, se mai arată în documentul citat.
Trebuie precizat faptul că în sezonul estival 2011, exista o garnitură care pleca de la Reşiţa până la Caransebeş în regim de Regio (personal), fiind ataşată apoi trenului Inter Regio (rapid) Timişoara – Mangalia, via Bucureşti Băneasa, care circula ajungea la destinaţie şi cu întârzieri de câteva ore. Chiar şi aşa, cărăşenii nu trebuiau să schimbe nimic, vagoanele fiind cele care erau preluate de un tren sau altul. De fapt, acest Inter Regio prelua, în acelaşi sistem, garnituri din mai toată ţara, pe care le ducea spre litoral. Posibil ca, din motive de rentabilitate, să se fi renunţat la acest sistem.
Anul acesta, deocamdată, nu există legături directe, însă cea mai la îndemână alternativă ar fi o legătură Reşiţa – Caransebeş, urmată de una Caransebeş – Bucureşti Nord, după care una din Bucureşti Nord până la destinaţia dorită, pe ruta spre Mangalia. În acest caz, în funcţie de intervalul orar ales, se poate opta pentru garnituri Regio, Inter Regio sau Inter City, cu mai multe sau mai puţine ore de aşteptare după legături, cu una sau două schimbări, în Caransebeş şi Bucureşti Nord.
Pentru un bilet întreg la clasa a II-a, fără rezervare, în funcţie de rangul trenului, costurile pot urca lejer spre 200 de lei. Numai dus! Dar există şi variante ceva mai ieftine, pentru o rută dus-întors putându-se coborî la aproximativ 300 de lei pentru un adult, în funcţie de destinaţia aleasă. La asta se mai adaugă cazarea, masa şi alte cheltuieli specifice unui sejur la mare. Şi dacă le înmulţim cu numărul de persoane dintr-o familie, cu toate reducerile pentru cei mici sau studenţi, ajungem la o sumă considerabilă, suficient de mare încât să demonstreze că litoralul nu mai e pentru oricine, contrazicând până şi numele celebrului program guvernamental elaborat în acest sens.
Antoniu Mocanu