Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Asta pentru că finanţarea primită de Casa de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin este suficientă pentru toţi pacienţii care figurează înn baza de date. Medicul şef al Casei, Laurenţiu Mărţuică, susţine că, pentru prima dată, anul acesta listele de aşteptare nu au funcţionat mai mult de trei luni, în condiţiile în care în alţi ani erau întocmite liste de aşteptare şi cu un an şi jumătate în urmă.

„E ceva extraordinar în condiţiile în care bugetul alocat pe 2019 a fost cu 32 la sută mai mare decât în 2018, când am reuşit să desfiinţăm 80 la sută din lista de aşteptare. În cursul lunii septembrie, am decis să desfiinţăm lista de aşteptare, care oricum nu mai era decât o listă de 20 de zile, şi să nu mai constituim liste de aşteptare până la sfârşitul anului. Asta pentru că avem finanţare pentru toţi pacienţii din baza noastră de date şi putem să suportăm şi lista de aşteptare“, a spus Mărțuică.

Cu toate acestea, mulţi asiguraţi nu înţeleg cum funcţionează acordarea sau decontarea dispozitivelor: „Ne confruntăm destul de des cu o problemă a asiguraţilor care necesită un dispozitiv pentru protezare vizuală a lentilei intraoculare. Oamenii se operează, îşi pun lentila intraoculară, apoi vin la Casa de Asigurări de Sănătate să recupereze banii pe lentilă. CAS, prin legislaţie, nu plăteşte către asigurat, plăteşte către furnizor. În mod normal, trebuia să vină să-şi depună dosarul de dispozitiv medical la CAS. În peste 95 la sută dintre cazuri este vorba de persoane vârstnice, respectiv pensionari. Acestea se aprobă destul de repede, chiar am aprobat pe loc asemenea dispozitive. Cu decizia de la CAS se prezintă la medicul oftalmolog, care-i va face intervenţia. Dacă doreşte o lentilă mai scumpă, omul va plăti diferenţa. Există un joc pe care noi nu putem să-l controlăm, este la prea mare distanţă şi, până la urmă, asiguratul este foarte uşor de manipulat, deci ţine de acesta, nu de noi, care am informat cât de repede s-a putut. Medicul oftalmolog îi spune asiguratului că lentila pe care i-o oferă el e mai bună decât cea pusă la dispoziţie de CAS. Aşa intră omul rapid în joc. Practic, medicul nu oferă o lentilă, ci oferă la final o chitanţă, iar noi oferim un voucher pentru decontarea acelei chitanţe. Condiţia este ca medicul oftalmolog la care s-a făcut intervenţia să fie în relaţie contractuală cu Casa de Asigurări de Sănătate“.

Mărţuică a adăugat că o altă problemă des întâlnită este în cazurile protezării de membru inferior: „Practic, se dau două prescripţii, asta fiindcă de obicei apare la persoane vârstnice nu numai după traumatism. Datorită afecţiunilor cronice vasculare de membru inferior se ajunge la amputaţii. Se oferă o prescripţie pentru protezare provizorie şi o prescripţie pentru protezare definitivă. De fapt, se face o modificare şi adaptare a protezei la cum s-a modificat bontul de amputaţie. Am avut multe situaţii în care oamenii s-au plâns de calitatea produsului, a dispozitivului, dar nimeni nu vrea să facă în scris o asemenea plângere, ca să nu supere furnizorul. Aici nu suntem la «Nu te supăra, frate!»“.

Ca număr de dispozitive acordate, medicul şef a subliniat că acestea sunt foarte multe, de la an la an remarcându-se o creştere a numărului de cereri. Acesta s-a dublat faţă de 2010, ceea ce înseamnă că judeţul nostru a ajuns să aibă o populaţie îmbătrânită.

Alexandra Gorghiu