Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Asta reiese din dezbaterea publică de vineri, 8 ianuarie, când cetăţenii au fost chemaţi să-şi spună păsurile vizavi de soarta transportului reşiţean.

Primăria Reşiţa a pus în discuţia cetăţenilor prima versiune a Planului de mobilitate urbană durabilă pentru municipiu, în cadrul unei consultări publice organizate vineri, 8 decembrie, sub cupola palatului administrativ. În pofida faptului că subiectul transportului în comun a fost mereu pe buzele şi pe tastele reşiţenilor, la dezbatere, numărul cetăţenilor prezenţi a fost mai mic decât cel al oficialităţilor şi al reprezentanţilor mass media. Sala de şedinţe a fost aproape plină graţie funcţionarilor Primăriei Reşiţa care au fost prezenţi.

Şi dacă tot s-a vorbit de transport, doar două voci timide au cerut tramvaiul sub forma unei întrebări: „Dar nu s-ar putea introduce iarăşi?“. Suntem totuşi pe drumul cel bun, pentru că şi dacă n-o să avem tramvaie, un vehicul electric tot vom avea, fie el troleu sau autobuz.

Până una, alta, bucureştenii de la Metroul care au pregătit planul şi-au făcut temele, inclusiv la capitolul „durabil“, documentul cuprinzând termene prelungite până prin 2030 sau 2050. Având în vedere populaţia îmbătrânită a municipiului, majoritatea cetăţenilor de astăzi nu vor apuca să vadă vehiculul viitorului circulând pe străzile Reşiţei, după cum remarca prof. Nadia Potoceanu, prezentă la întâlnire.

„Planul de mobilitate este, alături de strategia de dezvoltare locală, o piesă foarte importantă în documentaţia pentru accesarea fondurilor europene pe POR 2014-2020“, a explicat viceprimarul Ioan Crina, care, vizavi de mijlocul de transport în comun spre care se va orienta Reşiţa, a precizat: „Sigur ne vom orienta spre electric! Punctajul este foarte mare, am înţeles că au publicat pe site-ul ADR-ului cam la cât ne-am putea aştepta, undeva la 40 de milioane de euro pentru transport, care înseamnă şi partea de infrastructură, nu doar utilajul în sine. Variantele ar fi tramvai, troleibuz sau autobuz electric“.

În total, pentru implementarea noii infrastructuri şi introducerea unui nou mijloc de transport în comun, Reşiţa ar avea nevoie de circa 135 de milioane de euro, după cum a precizat Ana-Maria Mitroi-Ciobîcă, din partea Metroul, societatea bucureşteană care se ocupă de planul de mobilitate.