REŞIŢA – Municipalitatea reşiţeană explică de ce nu poate garanta pentru datoriile care au atras executarea silită a AquaCaraş.
Reprezentanţii AquaCaraş precizau zilele trecute că săptămâna aceasta trebuie găsită o soluţie pentru ca societatea să iasă din situaţia în care se află. Pe scurt, operatorul judeţean a cerut sprijinul Primăriei Reşiţa, care să garanteze cu elemente ale infrastructurii de apă şi apă uzată, care însă se află în proprietate publică. Printr-un comunicat remis redacţiei, Primăria Reşiţa explică:
Având în vedere situaţia dificilă în care se află operatorul judeţean de apă şi canalizare – SC AquaCaraş SA -, Primăria municipiului Reşiţa, în calitate de acţionar minoritar, s-a adresat forurilor superioare cu scopul identificării unei soluţii comune în această problemă.
Au fost transmise adrese mai multor instituţii judeţene şi centrale precum: Instituţia Prefectului – Judeţul Caraş-Severin, Consiliul Judeţean Caraş-Severin, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Caraş-Severin, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerul Fondurilor Europene şi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice.
Referitor la oferirea unor garanţii imobile de către Consiliul Local al municipiului Reşiţa prin emiterea unei hotărâri prin care acesta să-şi exprime acordul, necesare eşalonării datoriei acumulate în urma corecţiilor financiare aplicate la Măsura ISPA nr. 2005/RO/16/PE/003 „Îmbunătăţirea sistemelor de alimentare cu apă, apă uzată şi epurare în judeţul Caraş-Severin“, precizăm că
autoritatea publică locală nu poate garanta cu bunuri de interes şi folosinţă publică. Acest fapt se prevede şi în art. 25 din Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice cu modificările şi completările ulterioare, unde se arată că bunurile menţionate mai sus nu pot constitui garanţii pentru credite bancare contractate de autorităţile administraţiei publice locale sau de operatori, fiind inalienabile, imprescriptibile şi insesizabile.
Subliniem că, potrivit prevederilor art. 4, alin 1 şi 4 din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: „sistemele de utilităţi publice sunt parte componentă a infrastructurii tehnico-edilitare a unităţilor administrativ-teritoriale, sunt bunuri de interes şi folosinţă publică şi aparţin, prin natura lor sau potrivit legii, domeniului public ori privat al unităţilor administrativ-teritoriale, fiind supuse regimului juridic al proprietăţii publice sau private a acestora, după caz“.
Totodată, potrivit prevederilor art. 3 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publică, cu modificările şi completările ulterioare se arată că „domeniul public este alcătuit din bunurile prevăzute la art. 135, alin (4) din Constituţia României, din cele stabilite în anexa care face parte integrantă din prezenta lege şi din orice alte bunuri care, potrivit legii sau prin natura lor, sunt de uz sau de interes public şi sunt dobândite de stat sau de unităţile administrativ-teritoriale prin modurile prevăzute de lege“.
În acelaşi sens, în art. 136 din Constituţia României se prevede faptul că „proprietatea publică este garantată şi ocrotită prin lege şi aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale“, respectiv „bunurile proprietate publică sunt inalienabile“.
Menţionăm că administraţia publică locală a arătat, în nenumărate rânduri, necesitatea implicării tuturor acţionarilor societăţii – SC AquaCaraş SA -, inclusiv a acţionarului majoritar – Consiliul Judeţean Caraş-Severin -, pentru a analiza şi a identifica modalităţi de deblocare a situaţiei actuale în care se află operatorul judeţean de apă şi canalizare.