Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – De la obiectivele simbol, până la cele de investiţii, reşedinţa judeţului pare căzută sub un blestem al afacerilor şi al intermediarilor.

Funicularul de calcar este unul dintre primele exemple. În pofida ofertelor repetate ale vechiului combinat prin care îmbia administraţia reşiţeană să cumpere obiectivul, răspunsul dat de aleşii urbei a fost unul negativ. Astfel că funicularul a fost achiziţionat de către un om de afaceri local, care acum se chinuie să scape de el şi să-l vândă urbei. Chiar dacă n-au vrut să-l cumpere direct, după înstrăinare, aleşii reşiţenilor şi-au amintit că e vorba despre un obiectiv simbol şi au trecut la căutat soluţii pentru a-l răscumpăra.

Să trecem la platoul Valea Ţerovei-Mociur, care ar putea trece din zona… crepusculară în cea investiţională. Aici, în viziunea municipalităţii apare inclusiv un mall, cu galerii comerciale, însă în inima planurilor există o parcelă cam de 7 hectare – ce aparţinea Eurometal, care era în insolvenţă –, care a fost cumpărată între timp de o firmă din Târgu Mureş. Primarul Ioan Popa spunea că, din discuţiile purtate cu reprezentanţii societăţii, aceştia ar intenţiona doar să valorifice fierul vechi de pe obiectiv, existând speranţe ca municipalitatea să poată cumpăra ulterior terenul.

Pe lângă drumul de centură, Primăria are în vizor crearea unor bretele rutiere dinspre Valea Ţerovei-Mociur, spre zona centrală. Numai că un tronson din aceste bretele trebuie cumpărat de la alţii, întrucât a căzut sub povara sistemului bancar, ajungând ulterior în mâinile unei firme din Cipru.

Dar asta nu e tot! Municipalitatea vrea, din nou, tramvaie pentru Reşiţa, doar că ne trebuie depou. Cel vechi, care era al falimentarului Prescom, din ograda Primăriei, a ajuns la alţii. Totuşi, zilele în care se mai pot face mişcări vizavi de acest obiectiv sunt numărate, pentru că în august expiră contractul cu actualul operator de transport, iar până atunci trebuie pusă pe roate afacerea proprie a Consiliului Local. În cea mai recentă şedinţă de consiliu, primarul Ioan Popa le-a cerut consilierilor să-l sprijine în această iniţiativă, pentru ca, în luna februarie, să fie adoptat un proiect de hotărâre prin care să fie cumpărat depoul de tramvaie: „Acesta a fost înstrăinat! Prescomul intrând în insolvență, lichidatorul, Tudor și Asociații, l-a vândut unei firme din Timișoara“. Ulterior, depoul a fost achiziţionat de cei de la Ro-A-Tir, iar municipalitatea pune în cumpănă dacă să-l răscumpere sau să facă altul nou. Lucrurile sunt însă destul de complicate, vizavi de găsirea altei locaţii, mai ales că acest depou este un capitol important în proiectul tramvaielor.