Reactualizat la:

Resita de odinioara

Resita de odinioara
Scris de Antoniu Mocanu - REŞIŢA – Un simbol al vechii Reşiţe, al ascensiunii urbane şi al dezvoltării fără precedent de atunci, Podul Stavila, a fost în centrul atenţiei, cu prilejul unor festivităţi menite să marcheze împlinirea a 85 de ani de la executarea, montarea şi darea în folosinţă a acestuia. Cu acest prilej, viceprimarul Vasile Paul şi inginerul Iulian Georgevici au dezvelit, joi, 29 decembrie, o placă comemorativă.

 (1 comentariu)

Rectifica

Aniversarea a 85 de ani de la inaugurarea vechii legături între comunităţi a adus în atenţie trecutul Reşiţei, cândva cetate a inovaţiilor. Manifestările menite să marcheze împlinirea a 85 de ani de la executarea şi montarea primului pod sudat din ţară, Podul „Stavila“, executat de uzinele din Reşiţa în anul 1931, puse la cale joi, 29 decembrie, au avut de înfruntat temperaturi destul de scăzute. Scurtele alocuţiuni, rostite de oficialităţi şi oameni de cultură, au fost urmate de momentul dezvelirii plăcii comemorative de către viceprimarul Vasile Paul şi inginerul metalurg Iulian Georgevici, iniţiatorul evenimentului, după care a urmat un scurt ceremonial religios, susţinut de un sobor de preoţi, în faţa celor câţiva reprezentanţi de instituţii.

Momentul, istoric de altfel, a generat tensiuni în rândul conducătorilor auto care au avut de traversat podul exact în momentul celor câteva minute cât a durat slujba. Unele autovehicule s-au oprit, într-o aşteptare zgomotoasă, altele au traversat podul, strecurându-se printre preoţi şi oficialităţi, între claxoane şi accelerări nervoase de cai putere… Gradul deteriorării, containerul de gunoi din apropiere, deşeurile aruncate în albia Bârzavei, în zona podului, au întregit peisajul.

„Din perspectiva monumentelor istorice, importanţa acestui obiectiv este cu atât mai mare cu cât în zona noastră, şi nu numai aici, asemenea poduri sudate nu s-a mai păstrat, din perioada 1930-1939, spune Ada D. Cruceanu, doamna culturii cărăşene. (…) Cred că este nevoie ca mai toţi să privim şi în jur, să vedem cum trebuie respectat un asemenea obiectiv şi din perspectiva containerelor de gunoi, şi din perspectiva a ceea ce putem reface. Şi, sigur, din perspectiva a ceea ce ar putea să fie ca punct de atracţie turistică dacă, profitând de pasarela nouă, aici s-ar putea realiza un muzeu în aer liber, care să spună tuturor ce a însemnat Reşiţa industrială şi ce înseamnă acest obiectiv pentru întreaga construcţie de poduri sudate din Europa“.

Viceprimarul Vasile Paul a elogiat meritele inginerului Iulian Georgevici, pe care l-a numit sufletul acestei iniţiative, precizând: „85 de ani de industrie reşiţeană nu înseamnă puţin, mai ales că podul a fost fabricat de către fostul UDR. În perioada următoare vom avea grijă să întocmim toate documentaţiile necesare pentru reabilitarea acestui pod. Şi, cine ştie, poate împreună cu podul de fier din centru, să creăm puncte de atracţie turistică. Nu în toată lumea există aşa ceva, iar noi va trebui să învăţăm şi să respectăm munca înaintaşilor noştri, şi să întreţinem şi să valorificăm monumentele istorice“.

În calitate de iniţiator al evenimentului, Iulian Georgevici a explicat „Podul constituie o premieră tehnică pe spaţiul românesc, fiind al treilea pod în construcţie sudată din Europa. În anul 1931, această tehnologie în lume era incipientă. Pentru mine a constituit permanent un motiv de mândrie şi întotdeauna mi-am adus prietenii şi vizitatorii care ajungeau în Reşiţa să-l vadă. (…) Tehnologia respectivă, dezvoltată în Statele Unite în principal, a dat la început câteva rateuri, iar proiectanţii ezitau să adopte acest stil de construcţie, mergând pe o construcţie de structuri nituite“. Inginerul reşiţean a făcut şi un scurt istoric al evenimentelor care au avut în centru Podul „Stavila“, ridicat în anul de criză mondială 1931. A fost comandat de administraţia locală, realizat de UDR, inaugurat cu fast în acelaşi an, în 29 decembrie.

„Este un loc care a despărţit două cartiere, Muncitoresc de Stavila. Un loc care a şi despărţit, dar a şi adunat reşiţenii laolaltă“, a adăugat Erwin Josef Ţigla, preşedintele democraţilor germani cărăşeni. Ce spun reşiţenii despre monument? „Am venit în 1945 în Reşiţa şi ne-a plăcut să circulăm peste acest pod, Bârzava era tot timpul îngheţată în timpul iernii, era o plăcere să trăieşti aici. Parcă acum îmi pare rău că e acoperit, spune Doru Ienciu, stabilit aici din Dezeşti. Ştiu că s-a construit cu fier de la Reşiţa, iar Reşiţa a fost una dintre originile industriei româneşti. Ce-a fost Reşiţa şi ce-a ajuns, zic eu de multe ori. Dimineaţa ne călcam pe picioare în autobuz, şi acum te duci cu mâinile în buzunar şi nu te întâlneşti cu nimeni… Numai hale părăsite şi geamuri sparte. Regretăm!“.



Comentarii 1

Vă mulțumim pentru comentariul dumneavoastra. - comentariul va fi verificat de catre un editor si numai in cazul aprobarii va aparea pe site.

 
1000
/1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor
Mai multe stiri din categoria CAON Stirile judetului Caras-Severin
Doru Coșei – liberal (încă?) da, consilier ba
HERCULANE - Consiliul Local Băile Herculane a aprobat propunerea de încetare a mandatului lui Doru Coșei, după ce [...] mai multe »
N-a fost să fie cu noroc nici de această dată…
CARANSEBEŞ - Iar ghinioniştii sunt cei care au depus proiecte pe Legea 350, privind finanțările nerambursabile de la [...] mai multe »
Incendiu violent în Mociur
REŞIŢA - Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Caraş-Severin a fost solicitat în jurul orei 15.10, prin apel [...] mai multe »
Primarul Reşiţei a luat 14 abonamente la Custom! Ca să se ştie de Reşiţa în lume
REȘIȚA - „Așteptăm lumea la festival !”, este îndemnul făcut de edilul municipiului! mai multe »
Confortul oamenilor, o prioritate pe agenda Primăriei Băuțar
BĂUȚAR - Autoritățile locale luptă pe mai multe fronturi pentru a dezvolta comuna și pentru a oferi un nivel de [...] mai multe »
Un Nissan şi un BMW, confiscate la frontieră
NAIDĂȘ - Poliţiştii de frontieră de la Naidăş şi Foeni au depistat, la controlul de frontieră, doi cetățeni [...] mai multe »
În weekend, drumul spre Caraşova este închis
CARAŞ-SEVERIN - Circulația va fi închisă pe DN 58, între Reşiţa şi Caraşova, în vederea desfășurării Cursei [...] mai multe »
Între 10 şi 20 de cărăşeni drogaţi ajung lunar la UPU
REŞIŢA - Mai mult, cei care nu-şi permit droguri „curate“, recurg la droguri sintetice, fumând beţişoare [...] mai multe »
Trei luni nu vom mai circula de la Poliţie până la Blocul 800
REŞIŢA - Adică, până în septembrie, toată circulaţia va fi deviată pe strada Petru Maior, pentru că se fac [...] mai multe »
Mai multe din categorie »

Autentificare



Ti-ai uitat parola?
Inregistrare user nou

Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe CAON.ro

Autentificati-va pe CAON.ro:




Ti-ai uitat parola?

Comentati pe CAON.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Inregistrare user nou