Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Asta spunea primarul Ioan Popa, explicând reprezentanţilor unor companii franceze cum oraşul a schimbat direcţia dinspre un tramvai aruncat la fier vechi, spre alte proiecte ambiţioase.

Şeful administrativului reşiţean a făcut lobby pentru reşedinţa judeţului, marţi, în Capitală, la Conferința Orașe Durabile, unde principalele teme de discuţie au fost mobilitatea urbană a viitorului și infrastructura urbană. Acţiunea ar putea avea efectul scontat de primar, cu atât mai mult cu cât acolo au fost reprezentate peste 15 companii franceze implicate în astfel de proiecte, evenimentul fiind organizat de Ambasada Franței și de Camera de Comerț Româno-Franceză.

„Din păcate, după Revoluţie, oraşul a luat-o la vale, spunea primarul Ioan Popa în cadrul şedinţei de lucru. A fost practic devalizat în ultimii 20 de ani, am avut o linie de tramvai, a fost abandonată, tramvaiele au fost tăiate, transportul public a fost privatizat. Ce am făcut? Pe scurt, am recumpărat depoul de tramvaie, transportul public a fost readus în gestiunea oraşului şi acum lucrăm la un proiect de reabilitare a căii de rulare a tramvaiului şi achiziţia a 20 de unităţi noi. Ne bucurăm de sprijinul celor de la JASPERS (un parteneriat de asistență tehnică între trei membri: Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiţii și Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare – n.r.). Aceasta este o entitate creată la Bruxelles în sprijinul marilor proiecte, în special de mobilitate urbană. Ei ne flanchează în acest proiect ambiţios al nostru“.

Şeful administrativului reşiţean a vorbit şi despre sprijinul oferit, nu o dată, de companiile franceze şi a lansat rugămintea ca, pe măsură ce Reşiţa îşi redactează studiile de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru transport, să primească suport din experienţa celorlalţi la acest capitol, de acolo de unde s-au mai făcut reabilitări de căi de rulare a tramvaiului. „De ce fac asta? Pentru că noi, românii, nu mai trebuie să inventăm nimic, Trebuie doar să mergem şi să copiem bune practici din Occident. Şi dacă dânşii sunt deschişi să ni le prezinte, de ce să n-o facem? Irosim energie şi resurse inutil să ne căutăm drumuri care au fost deja făcute de alţii! Am văzut proiecte frumoase de tramvaie în Europa, dar am văzut şi unele mai puţin frumoase. Calitatea vieţii este – după partea economică – al doilea element esenţial care determină decizia unui om de a se aşeza undeva. Acest transport public modern este unul din factorii generatori de calitate a vieţii şi de aceea suntem foarte interesaţi de cum se va desfăşura acest proiect. Sper să vă invit cu bucurie peste 3-4 ani să vedeţi proiectul Reşiţei“.

Şi dacă tot a vorbit de modernizare, de infrastructură şi transport, edilul le-a spus francezilor şi despre proiectul cu staţiile de încărcare şi cu taximetrele electrice: „Până în decembrie 2020, 25 la sută din taximetrele din oraş vor fi electrice şi până în 2025, 50 la sută din taximetre vor fi electrice. Am început să instalăm staţii de încărcare electrică în oraş. Eu, personal, am luat pe Primărie două maşini ca să avem un exemplu de bună practică. Şi avem Start Up-uri acum în vigoare, în care maşinile electrice pentru taximetrie sunt eligibile. Sprijinim taximetriştii din oraş să aplice pentru 40.000 de euro şi să-şi ia un taximetru gratis, noi le încărcăm gratis timp de doi ani şi cred că e o chestie inteligentă, pentru că în Reşiţa se va putea circula aproape fără costuri“.