REŞIŢA – Litigiile dintre consumatori şi comercianţi vor putea fi soluţionate de acum înainte şi de ANPC şi nu doar în instanţă.
Zilele trecute, Guvernul a adoptat printr-o ordonanţă noi reglementări privind protecţia consumatorilor. Acestea creează cadrul juridic prin care reclamaţiile consumatorilor împotriva comercianţilor vor putea fi soluţionate de către anumite entităţile care aplică proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor, denumite proceduri SAL, utilizând platforme online speciale (SOL).
Astfel, noul act normativ, care va intra în vigoare săptămâna viitoare, transpune în legislaţia românească prevederile
Directivei 2013/11/UE privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum.Vor fi vizate atât disputele care decurg din contractele de vânzări de produse, cât şi cele de prestări de servicii, în toate sectoarele comerciale.
Pentru ca procedura SAL să fie disponibilă şi uşor accesibilă, la nivel european se va institui un instrument online, platforma SOL, care va fi un site interactiv, gratuit şi disponibil în toate limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii Europene. Aceasta platformă va furniza un formular de reclamaţie care va fi completat şi transmis online de către reclamant. De asemenea, tot prin această platformă va fi informată şi partea pârâtă în legătură cu reclamaţia depusă şi se vor identifica instituţiile abilitate (entităţile SAL). Pentru derularea procedurilor SAL, Executivul a decis ca în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor să fie înfiinţată o nouă structură, care va fi subordonată Înaltului Funcţionar Public, şi care îşi va desfăşura activitatea „într-un mod imparţial, transparent şi echitabil“.
Conducerea Corpului Profesional al Mediatorilor din Caraş-Severin susţinea în luna iunie, într-o conferinţă de presă, că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului nu se poate constitui în entitate SAL, deoarece „nu poate fi neutră şi imparţială, atribuţiile sale fiind cele de sancţionare a comerciantului şi în nici un caz de rezolvare a litigiilor care apar între cumpărător şi comerciant“.