REŞIŢA – Negustorii care nu afişează preţurile produselor sunt pasibili de amenzi mai mari.
Atunci când un client doreşte să facă unele cumpărături, îşi stabileşte, încă dinainte de a intra în magazin, un buget pentru cheltuielile pe care intenţionează să le facă. Astfel încât, o dată ajuns la casă, apreciază, potrivit preţului produselor afişat la raft, suma pe care trebuie să o plătească. Asta în cazurile fericite, deoarece există şi agenţi economici care încă refuză să afişeze la loc vizibil preţurile produselor. Pentru a elimina aceste practici care nu îşi au locul într-o economie cu pretenţii, Executivul a aprobat săptămâna aceasta două acte normative din domeniul protecţiei consumatorului.
Hotărârea de Guvern care modifică unele acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor stabileşte majorarea cuantumului amenzilor privind neindicarea preţului produselor destinate consumatorilor de la 50-100 de lei, cât era până acum, la 500-2.500 de lei. De asemenea, în cazul produselor alimentare şi textile, se modifică sancţiunile cu privire la marcarea compoziţiei acestora, amenzile urmând să fie aplicate conform art. 50 alin.1 OUG nr. 21/1992, fiind cuprinse între 1.000 şi 10.000 de lei. „Aceste produse aduceau atingere intereselor consumatorului. În acelaşi timp, sancţiunile pe care noi le aplicam sau care erau prevăzute în actele normative erau mult disproporţionate în minus faţă de importanţa şi faţă de gravitatea acţiunii. Aceste amenzi au fost majorate astfel încât agenţii economici să fie descurajaţi în a mai practica asemenea metode“, este poziţia oficială a Protecţiei Consumatorilor.
„Am fost informaţi despre aceste modificări, ba chiar le aşteptam. Este normal să fie afişat preţul, deoarece clientul ştie exact ce primeşte şi cât plăteşte pentru asta“, a precizat Adrian Fărău, om de afaceri. „Mulţi vânzători au afişate preţurile, dar alţii fac aceste preţuri după cum arată clientul. Mi s-a întâmplat să aud că unei cliente care a întrebat înaintea mea preţul i-a fost spus mai mic decât mi s-a spus mie. Nu am reclamat, deşi ar fi trebuit s-o fac“, ne-a declarat Sevastiţa B., gospodină din Reşiţa. O altă modificare a actelor normative vizează reducerea termenului pentru dispunerea măsurilor de încetare a practicii ilicite care afectează interesele colective ale consumatorilor, de la 30 la 20 de zile calendaristice. Astfel, autoritatea administrativă va dispune măsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale prevăzute de reglementările legale, în termen de maxim 20 de zile de la data primirii sesizării din partea organismelor abilitate. Dacă până acum, de multe ori, consumatorul ajungea în instanţele de judecată, termenele de foarte multe ori se prelungeau, acum acest termen este de maxim 20 de zile.
Deci, în aceste 20 de zile agentul economic este obligat să elimine practica comercială reclamată. De asemenea, hotărârea de Guvern prevede posibilitatea consumatorului de a efectua sesizări şi către organizaţiile abilitate din România şi cuprinse în lista întocmită de Comisia Europeană, care reprezintă interesele colective ale consumatorilor români. Un consumator care consideră că există o faptă ilicită, pe care el o reclamă, o face în primul rând la nivelul asociaţiei respective, asociaţie care pe cale amiabilă încearcă să rezolve această situaţie, după care – dacă nu se rezolvă – se adresează Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Consumatorul se poate adresa, în continuare, şi direct Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Flavius Rotariu