CARAŞ-SEVERIN – Îmbrăţişări, sărutări şi răsuflări de uşurare după prima probă scrisă a Bacalaureatului.
1.705 absolvenţi de liceu din promoţia curentă, dar şi din promoţiile anterioare, au susţinut luni prima probă scrisă din cadrul examenului de Bacalaureat, cea la Limba şi literatura română. Subiectele au fost diferite în funcţie de profil, dar identice ca structură. Astfel, la primul subiect, elevii au avut de rezolvat câteva exerciţii pe baza unui text la prima vedere, partea cea mai grea la acest subiect fiind ultimul subpunct în care tinerii au avut de realizat un mini-eseu în baza unui fragment din textul dat. La cel de al doilea subiect, absolvenţii au elaborat un text argumentativ despre un anumit subiect dat, în care să fie respectată structura unui astfel de discurs, numărul de cuvinte şi normele limbii române. De asemenea, aceştia au avut de utilizat mijloace lingvistice potrivite exprimării unei aprecieri, să dezvolte două argumente adecvate ipotezei şi să tragă o concluzie pertinentă.
Absolvenţii de liceu au ieşit mulţumiţi din sălile de examen după proba scrisă la limba şi literatura română deşi consideră că se putea şi mai bine. Absolvenţii profilului real au avut de rezolvat la subiectul I, mai multe cerinţe dintr-un text la prima vedere din poezia „Alt cântec“, de Adrian Maniu. Printre cerinţe, identificarea sinonimelor pentru cuvintele „înserări“ şi „nesfârşite“, rolul cratimei în secvenţa „de-acum“, dar şi un comentariu de 60-100 de cuvinte al ultimei strofe din textul dat. La al doilea subiect elevii au avut de scris un text argumentativ despre rolul comunicării în realizarea unui proiect în echipă, iar subiectul al III-lea a constat într-un eseu în care să se prezinte particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ aparţinând lui Ioan Slavici sau Liviu Rebreanu.
Şi absolvenţii de liceu de la profilul uman care au susţinut, luni, proba scrisă la Limba şi literatura română la examenul de Bacalaureat, au avut de rezolvat trei subiecte. La primul subiect elevii au primit o poezie de Ion Voinea, având de răspuns la nouă întrebări referitoare la elemente ale textului. La al doilea subiect, candidaţii au avut de redactat un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre utilitatea activităţilor extraşcolare în educaţia cinematografică. La al treilea subiect, elevii au avut de scris un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinte relaţia dintre două personaje dintr-un roman de Marin Preda.
Tinerii se declară mulţumiţi de subiecte şi chiar dacă nu se aşteaptă la punctajul maxim sunt convinşi că vor lua o notă peste şapte. „Subiectele au fost uşoare. Sunt la profilul uman iar subiectul cel mai dificil mi s-a părut al treilea. Cred că voi lua nota şase sau şapte“, ne-a declarat Adriana Fara. Pentru Adina Manciu, absolventă a profilului real, subiectul mai dificil al fost primul, „a fost genul liric şi mi s-a părut mai greu de abordat“. Cu toate acestea, per ansamblu, tânăra consideră subiectele „foarte uşoare“ şi se aşteaptă la o notă „peste opt“. În schimb, Caius Miu se declară norocos de faptul că la profilul real a avut de comentat un personaj dintr-un text narativ aparţinând lui Liviu Rebreanu care îi va aduce o notă între 8.50 şi 9.50. „La noi la real subiectele au fost acceptabile. A picat caracterizarea de personaj la Ioan Slavici dar norocul nostru a fost că s-a mai dat şi Rebreanu“, ne-a mărturisit tânărul.
Dacă vor lua notele aşteptate tinerii vor afla în data de 5 iulie dar, până atunci, Bacalaureatul continuă marţi, 27 iunie, cu proba scrisă la Limba şi literatura maternă, examen pentru care s-au înscris 13 tineri cărăşeni.