REŞIŢA – Situaţia de după inundaţii arată că ploile au lovit tot în amărâţii Caraş-Severinului…
Un tablou parţial al pagubelor suferite de cărăşenii simpli a fost oferit, zilele trecute, de conducerea Agenţiei Judeţene de Plăţi şi Inspecţie Socială. Reprezentanţii instituţiei au făcut parte din comisiile mixte constituite prin Ordinul prefectului, pentru a veni în întâmpinarea problemelor cărăşenilor ale căror gospodării au fost afectate în urma inundaţiilor.
Sunt 90 de familii afectate în Bocşa, unele rămase fără case, 18 la Oţelu Roşu, toate fără acoperişul de deasupra capului… Iar situaţia este doar provizorie, pentru că încă se derulau, pe teren, activităţi de verificare, sumele fiind unele estimative, „în funcţie de gradul de afectare a fiecărui imobil, în funcţie de starea de necesitate în care se află fiecare familie din cauza acestor evenimente, astfel încât să putem interveni pentru prevenirea marginalizării sociale a acestor persoane, acesta fiind şi temeiul legal pentru care Ministerul Muncii asigură aceste ajutoare de urgenţă, conform Legii 416/2001, privind venitul minim garantat“, a precizat Elena Solomonesc, directorul AJPIS Caraş-Severin.
Oficialul AJPIS a prezentat tabloul parţial al locuinţelor pentru care se va cere sprijin guvernamental: „În municipiul Reşiţa va fi promovată o singură solicitare de ajutor social, în valoare de 5.000 de lei, pentru o casă situată în Câlnic, în cazul căreia unul dintre pereţii exteriori a fost dărâmat. În localitatea Oţelu Roşu, vor fi promovate 18 cereri de ajutor de urgenţă, cu sume cuprinse între 1.500 şi 2.000 de lei. Este vorba despre 17 apartamente din blocurile a căror acoperişuri au fost smulse de furtună, iar sumele se vor diferenţia între cei de la etajul 4, care au suferit pagube mult mai mari decât cei de la etajele 3 şi 2; şi un imobil de pe strada Trandafirilor, al cărui acoperiş a fost smuls, iar locatarii, o bătrână şi fiul acesteia, nu-şi pot reface casa fără ajutor guvernamental. În localitatea Bocşa, situaţia este cea mai grea. Sumele pe care le precizăm nu sunt certe în privinţa solicitării, pentru că aşteptăm să vedem ce spun specialiştii în construcţii. Noi evaluăm familia din punct de vedere material, financiar, economic, iar specialiştii ne vor spune de câţi bani este nevoie pentru refacerea locuinţei. În plus faţă de celelalte localităţi, cu Primăria Bocşa suntem în cursul unor discuţii pentru a vedea care este planul UAT-ului (unităţii administrativ-teritoriale – n.r.) în privinţa acestor familii, pentru că este vorba despre 90 de ajutoare de urgenţă şi de aproximativ 17 case care nu mai sunt locuite. Şapte au fost luate de tot de ape, iar alte cinci ameninţă să se prăbuşească. Locatarii au fost mutaţi de acolo la Şcoala Specială din Bocşa, unde primăria le asigură alimente, prin sistem catering, iar cei care au avut rude sau prieteni, s-au mutat la ele. Este vorba despre cartierul Măgura, trebuie să vedem dacă vor putea fi edificate locuinţele pe vechiul terasament, spălat foarte mult din cauza ploilor, dacă există identificat un alt teren sau dacă au în plan cumva locuinţe sociale sau de alt tip care le pot fi repartizate. Am solicitat aceste precizări pentru ca suma pe care noi o vom solicita Ministerului Muncii să rezolve situaţia, nu să dăm o sumă de bani care să creeze condiţii decente de viaţă o perioadă, iar după aceea oamenii să se trezească tot fără casă. Urmează să iniţiem 90 de cereri de ajutor de urgenţă, cu valori cuprinse între 1.500 şi 20.000 de lei. Suma de 20.000 de lei este o primă estimare a noastră cu privire la casele distruse integral, din cărămidă crudă, cu una sau două camere. La Ramna au fost efectuate şase anchete sociale, cu valori cuprinse între 1.500 şi 5.000 de lei, în funcţie de gradul de afectare a locuinţei. La fel în comuna Doclin, 13 anchete sociale, cu sume cuprinse între 500 şi 4.000 de lei. Aici procesul verbal a fost finalizat, acestea sunt sumele care vor rămâne. Cei 500 de lei se referă la un beneficiar de ajutor social căruia apa i-a intrat în casă şi i-a distrus bunuri de strictă necesitate. Nu avea asigurarea plătită, deşi pentru toţi beneficiarii de ajutoare sociale, asigurarea este plătită din fonduri publice. Dar acest domn, şi mulţi ca dânsul, nu sunt proprietari. Nefiind proprietari, nu li se poate încheia această asigurare, şi aceasta este situaţia multora dintre cei care au fost loviţi de inundaţii. Dacă ar fi avut asigurarea obligatorie încheiată, ori de tip A, ori de tip B, adică beton sau cărămidă crudă, ar fi beneficiat de sume cuprinse între 10.000 şi 20.000 de euro. Din păcate nu pot beneficia, şi nu pentru că n-ar fi vrut s-o plătească. Trebuie să promovăm în continuare asigurarea obligatorie, care ne asigură tocmai împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor. Am fi fost acoperiţi cu aceste dezastre!“. Directorul AJPIS a precizat că reprezentanţii instituţiei au intervenit cât au putut de repede, şi cât s-a putut mai bine, pentru ca oamenii să primească sprijinul oferit de lege.