REŞIŢA – Edilul spune că dacă vor fi probleme, e gata să plătească studiul de prefezabilitate din banii lui, doar pentru a pune pe roate un proiect de anvergură, benefic pentru tot vestul ţării.
Subiectul necesităţii euroregiunilor a rost readus în actualitate pe scena vestului, în cadrul întâlnirii dintre primari, mai ales în contextul unor proiecte de anvergură. Pentru că regiunea nu se ocupă de probleme sociale sau de cele de mică infrastructură, ci de marea infrastructură şi de dezvoltarea economică. În acest context, „eu voiam să vă smulg, domnule Robu, colegul meu, o promisiune“, spunea Ioan Popa, primarul Reşiţei, înaintea prezentării unei idei deocamdată mult prea îndrăzneţe pentru cadrul legal actual, pentru care a cerut acceptul lui Nicolae Robu, şeful administrativului timişorean.
„Vă spun specific, eu am demarat deja un studiu de prefezabilitate cu Iproplan Berlin, mi l-am asumat, dacă trebuie să plătesc la Curtea de Conturi, plătesc din banii mei, nu e o problemă, în care facem trei faze: faza 1 – tren-tram Reşiţa Nord-Reşiţa Sud, ca să schimb regimul de la tren în tramvai, că are alte distanţe de siguranţă şi aşa mai departe; faza 2 – Reşiţa-Bocşa-Berzovia-Oraviţa-Anina, ca să putem face Semmeringul Bănăţean funcţional, ştiţi Semmeringul, aţi auzit de el toţi, prima cale ferată montană din România, o rută superbă, chiar vă invit s-o vizitaţi; şi faza 3 – Reşiţa-Timişoara. De ce? Pentru ca să-i aduc colegului Robu oamenii mai repede la lucru, spre exemplu într-o oră, sau – să nu ne-audă – ca să vină timişorenii spre munte, spre Semenic“.Deşi ideea primarului Ioan Popa este îndrăzneaţă iar proiectul este unul de o necesitate reală pentru zonă, până la punerea în aplicare sunt necesari mai mulţi paşi decât ne-am imagina, pentru că deocamdată nici contextul legislativ nu permite asemenea iniţiative.
Edilul reşiţean a explicat: „Acest proiect în trei faze, de la Reşiţa-Bocşa-Berzovia-Oraviţa-Anina şi Timişoara, este un proiect care este în beneficiul tuturor celor din zona Banatului de Munte şi a celui de Câmpie. Poate unii nu ştiţi, acum Reşiţa-Timişoara se face în două ore jumate, 100 de kilometri. Ăştia se pot face în 40 de minute! Acest proiect l-am calculat deja, o să vină datele de la Iproplan de la Berlin, dar e un proiect care înseamnă undeva la două, trei sute de milioane de euro. Eu nu pot să-l fac, că nu-i teritoriul meu, nici dl Robu nu poate să-l facă din acelaşi motiv. Avem nevoie şi de Oraviţa, şi de Anina, şi de toate unităţile administrativ teritoriale prin care trec şi, evident, avem nevoie şi de Consiliul Judeţean Caraş-Severin, şi de Consiliul Judeţean Timiş, pe raza cărora trec. De aceea vreau să smulg promisiunea colegului meu, Nicolae Robu, că dacă reuşim să stipulăm în legislaţie, prin presiunile pe care le vom face, va fi de acord să facem acest proiect împreună“.
Răspunsul lui Nicolae Robu a venit neaşteptat de repede: „Absolut! N-am nicio ezitare! Uitaţi ce prompt v-am spus. Cum să nu? Este un proiect excelent şi ar fi un beneficiu uriaş pentru noi, pentru timişoreni, să avem o mobilitate atât de bună. Şi în plus va fi şi ecologică. Sigur că da!“.