REŞIŢA – Deşi iniţial declarau că nu au nimic împotriva majorării redevenţei, cei de la AquaCaraş se pregătesc să o atace în instanţă.
Dacă până acum doar reşiţenii se puteau plânge de tarifele mari la apa potabilă, urbea figurând drept una dintre cele mai scumpe din ţară la acest capitol, a venit vremea ca şi operatorul cărăşean de apă să se plângă tot de tarifele mari. Societatea nu se plânge de propriile preţuri impuse populaţiei, ci de faptul că municipalitatea de pe Bârzava le-a majorat redevenţa.
Pe scurt, municipalitatea de pe Bârzava a impus AquaCaraş, la sfârşitul lunii ianuarie, un nivel al redevenţei de 72.000 de lei anual (pentru perioada 2013-2016), aferentă bunurilor concesionate operatorului de apă, care sunt tot mai multe, ca urmare a noilor investiţii care presupun, totodată, cofinanţări din partea autorităţii publice. Trebuie precizat, cu titlu informativ, că la nivel de judeţ societatea are de achitat către cele opt localităţi urbane 480.495 de lei, cea mai mare sumă fiind datorată Caransebeşului (164.303 lei), urmată de Băile Herculane (78.628 lei).
Am solicitat atunci conducerii AquaCaraş un punct de vedere, însă ni s-a transmis că nu există nicio nemulţumire în legătură cu majorarea redevenţei. Şi, totuşi, au avut, atâta vreme cât au înaintat consiliului local o plângere prealabilă, pas premergător atacării unui HCL în contencios administrativ.
Mihai Stepanescu, primarul Reşiţei, ne-a explicat ce motive au invocat cei de la AquaCaraş legat de creşterea redevenţei: „Nu sunt de acord cu creşterea redevenţei. Dar legea ne obligă şi pe noi, şi pe dânşii, atunci când vorbim de investiţii, să calculăm redevenţa cel puţin la nivelul amortismentului. Noi facem în conformitate cu legea! Atunci au atacat acea hotărâre de consiliu care a fost redactată şi aprobată în conformitate cu legea. Redevenţa se constituie într-un fond şi acea sumă poate fi folosită în general la reparaţii, la investiţii, nu poţi s-o foloseşti oriunde. Dar este normal ca ceea ce ai în patrimoniu, să ai grijă să întreţii, chiar să dezvolţi. Şi atunci se constituie un fond exact pe tema asta. Părerea mea: solicitarea lor este neîndreptăţită!“.
Aleşii reşiţenilor au respins plângerea operatorului de apă, în expunerea de motive a documentului făcându-se precizarea că „în situaţia noastră, redevenţa trebuie să fie stabilită la un nivel care să acopere cel puţin serviciul datoriei publice pentru anul respectiv, aferent împrumutului de cofinanţare contractat, prevederile legale fiind fără echivoc în acest sens, respectiv, la calcularea nivelului minim obligatoriu al redevenţei avându-se în vedere serviciul datoriei publice, şi nicidecum gradul de suportabilitate al consumatorilor“…
Antoniu Mocanu