Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Afluxul de călători bucură autorităţile locale şi operatorul acestora, care-şi cer scuze pentru disconfortul creat prin aglomeraţie şi care promit noi autobuze.

S-a încheiat o lună de activitate pentru operatorul reşiţean de transport, iar aleşii urbei i-au aprobat bugetul pentru acest an. Cu acelaşi prilej, conducerea municipalităţii şi cea a societăţii Transport Urban Reşiţa au tras câteva concluzii vizavi de această perioadă a începuturilor. Gelu Ardeleanu, directorul societăţii aparţinătoare Consiliului Local Reşiţa, a apreciat: „Am putea spune că a fost o lună foarte bună! Am început-o cu multe emoţii, dar am reuşit s-o încheiem financiar foarte bine, la un nivel la care am reuşit să oferim şi călătorilor cam tot ceea ce am primit, adică autobuze venite în timp, fără incidente, căldură“.

Şi dacă taximetriştii au început să se plângă de scăderea numărului de clienţi, cei de la TUR se pot lăuda cu un aflux de călători. „A fost o surpriză, spunea Gelu Ardeleanu. Dar iarăşi trebuie să-mi cer scuze în faţa cetăţenilor reşiţeni pentru că am ajuns să constatăm că ne-am aglomerat! Şi făcând o statistică a fluxului de călători, numai pe biletele de călători, pe o perioadă de 17 zile, care pentru noi au fost un mod de a ne raporta, am constatat că am cărat, numai pe bilete, cu 6.000 de oameni în plus faţă de ceea ce s-a transportat în aceeaşi perioadă a anului precedent, de către fosta societate. Adică am înregistrat în plus, faţă de ei, câte 300 de călători zilnic. Iar noi a trebuit să împingem aceşti oameni către autobuzele pe care le avem, chiar dacă nu am avut numărul necesar de mijloace de transport, după cum ne-am făcut noi proiectul de achiziţie“.

Primarul Ioan Popa aprecia în mod special acest aflux de călători, deşi spunea că iniţial s-a declarat pesimist vizavi de abonamentele pentru pensionari. Edilul spunea că a fixat un preţ de 20 de lei pentru aceştia şi pentru elevi, pentru a vedea cum reacţionează cei vizaţi, evitând acordarea unei gratuităţi, pentru că totuşi vorbim de o societate comercială care trebuie să fie rentabilă, chiar dacă funcţionează în subordinea autorităţii locale. În funcţie de evoluţia ulterioară a lucrurilor, este posibil ca această sumă chiar să scadă la 10 lei. „Am constatat cu surprindere plăcută, sublinia primarul municipiului, că am avut peste 1.600 de abonamente pentru persoanele vârstnice, un număr de 800 de abonamente pentru elevi. Aceste facilităţi nu existau în trecut şi poate că lumea a observat că s-au încărcat autobuzele mai mult decât pe vremuri, chiar dacă circulau cu aceeaşi ciclogramă, la 7-8 minute. Tocmai de aceea am decis să mai achiziţionăm încă 5-6 autobuze articulate şi patru microbuze, pentru a rămâne la un nivel de servicii rezonabil“.

În concluzie, rentabilizarea transportului local ar putea duce la scăderea reală a subvenţiilor acordate în special pentru traseele nerentabile, suportată din bugetul local. Iar într-o primă fază, în ograda societăţii vor ajunge alte patru autobuze, al căror preţ va fi acoperit din banii necheltuiţi din creditul iniţial. Amintim faptul că, pentru cumpărarea depoului de tramvaie şi pentru autobuze, urbea a luat un credit de 7,4 milioane de lei, bani din care 2,8 milioane aveau ca destinaţie depoul, restul de 4,6 – autobuzele. Şi cum la licitaţia pentru autobuze au rămas bani nefolosiţi, aceştia urmează să aducă la Reşiţa alte patru mijloace de transport în comun.