REŞIŢA – Spune primarul Reşiţei, referindu-se la felul în care au fost administrate cimitirele, ajunse în stare deplorabilă.
Un raport privind starea cimitirelor reşiţene, făcut de către cei de la Patrimoniu, a fost înaintat zilele trecute Consiliului Local. Documentul, deloc comod, scoate la iveală atât neregulile găsite, cât şi starea deplorabilă în care au căzut locurile de veci ale urbei.
„Sunt nişte constatări, nereguli, trecute în acel material, pentru că n-au fost în mare măsură verificate locurile de veci, nu au fost poziţionate, sunt diverse litigii, nu mai vorbesc de acele lucrări de întreţinere sau de modernizare nefăcute la timp. S-au perceput bani, şi cam atât! Nu s-a gândit nimeni la extinderea cimitirelor. Mă refer la Prescom, mă refer la societatea cealaltă, Brantner. Iată că noi, în două rânduri, am reuşit şi extinderea, şi sper eu că în aceste două luni şi jumătate, aproape trei, am făcut diverse lucrări apreciate de reşiţeni. Termenul a fost mult prea scurt, dar şi în regie proprie am dat acest exemplu şi altora, pentru că pe unde mi-am desfăşurat activitatea am considerat că este bine să te ajuţi singur, cu servicii publice, cred eu că am făcut bine. În orice caz, la sfârşitul anului vom face o altă informare şi m-aş bucura ca acestea să fie periodice”.
Potrivit documentului emis de către Serviciul de Patrimoniu din cadrul municipalităţii reşiţene, administrarea cimitirelor a fost preluată de autoritatea publică în 1 noiembrie 2012, dată de la care au început să iasă la iveală anumite probleme. De exemplu, nu exista o situaţie financiară clară din punct de vedere financiar asupra locurilor de veci din cimitire, respectiv care sunt sau nu concesionate, care sunt sau nu plătite şi pe ce perioadă. De asemenea, cimitirele nu aveau o delimitare exactă a terenului, fiind într-o stare jalnică, fără împrejmuiri sau cu garduri dărăpănate, cu zone pline de gunoaie, cu capele aflate într-o stare avansată de degradare, cu foarte multe probleme în privinţa acordării anterioare a locurilor de veci la cerere, dar şi a executării lucrărilor funerare. Documentul mai precizează faptul că „au fost înregistrate nenumărate reclamaţii referitoare la furturile din cimitire, profanări de morminte, starea de curăţenie, agresarea cetăţenilor în cimitire de către romii din zonă şi modul de executare a lucrărilor funerare (realizate înaintea preluării cimitirelor de către Primăria Reşiţa)”.
Administrarea cimitirelor se confruntă şi cu probleme de personal. Astfel, dacă în noiembrie anul trecut, „cimitirele au fost preluate cu un număr de 13 angajaţi, dintre care doi administratori, doi casieri, doi gropari, cinci îngrijitori, un şofer şi un şef de atelier, pe parcursul celor şase luni au plecat un administrator, patru îngrijitori, un şofer şi un gropar, fiind necesară detaşarea de personal de la alte ateliere ale serviciului, pentru a se putea desfăşura activitatea la cimitire“.
Per ansamblu, în şase luni, activitatea Atelierului de Administraţie a Cimitirelor şi de Pompe Funebre a fost una chiar profitabilă. Potrivit documentului, unitatea a încasat venituri totalizând 366,967,53 lei, în vreme ce a cheltuit doar 172.051,14 lei (dintre care cheltuieli salariale de 89.157 de lei, cheltuieli cu chirii de 12.317 lei, cu facturile la curent, apă, gaz de 6.428,06 lei, cu obiecte de inventar de 14.719,66 lei, respectiv cheltuieli materiale de 48.429,42 lei). Trebuie precizat că, potrivit reglementărilor actuale, administraţia cimitirelor are obligaţia să refacă, pe propria cheltuială, monumentele funerare distruse. Şi, din fericire, chiar s-au adunat ceva bani şi pentru asta!
Antoniu Mocanu