REŞIŢA – Primarul Ioan Popa a prezentat „reţeta“ după care un vehicul electric ar putea fi cumpărat la preţ de Logan, în contextul în care se doreşte renunţarea la maşinile poluante.
În ultima perioadă, şeful administrativului reşiţean a pus accentul pe necesitatea unei gândiri proactive, pe termen lung, în special la capitolul mediu. Iar vehiculelor electrice li s-a deschis poarta în municipiu prin punerea în funcţiune a primei staţii speciale de încărcare pentru acestea. Pentru funcţionarea staţiei – din spatele parcării de taximetre din zona Hotelului Semenic – au fost achitate două abonamente de parcare, întrucât obiectivul este construit la marginea parcării cu taxă. Astfel, cei care vor alimenta, nu vor mai avea de achitat nimic în plus pentru aşteptarea în parcare.
„Resortul principal pentru care am plecat în această aventură este hotărârea de Consiliu Local pe care am dat-o în ianuarie, în care după cum bine ştiţi am stabilit că până în 2020 vom avea 25% din parcul de taximetre electric, şi până în 2025, 50% din parcul de taximetre electric, spune primarul Ioan Popa. Noi ne-am angajat atunci ca, în primii doi ani de maşină electrică, să asigurăm alimentarea gratuită, venind astfel în întâmpinarea celor care decid să facă acest pas. De ce? Pentru că în principiu o maşină electrică, care poate fi utilizată în taximetrie, nu dau nume pentru a nu face reclamă niciunui brand, merge undeva la 25-26.000 de euro“. Potrivit edilului, însă, acest preţ este cu mult mai mare decât ceea ce vor plăti, în realitate, cumpărătorii unor astfel de vehicule.
„Dacă scădem bonusul de la Ministerul Mediului, de 10.000 de euro, şi programul Rabla de 2.000 de euro, ea poate fi achiziţionată cu un preţ net de 12-14.000 de euro, care se duce într-un preţ de Logan, a accentuat edilul. Dacă această achiziţie se face într-un leasing pe trei ani, eu, Primăria Reşiţa, suportând costul energiei electrice de alimentare a maşinilor pe doi ani, vin şi mai dau o mână de ajutor celor care se decid să se îndrepte în această direcţie. Pentru aceast gen de clienţi am şi primit de la CEZ un set de cartele, de carduri cu care se poate face această alimentare. Acest proiect este unul pilot şi vrem să vedem cam care este nivelul de necesitate, cam ce maşini electrice pot veni din afara oraşului, din afara judeţului, din afara ţării poate. Sunt persoane care vin în tranzit, din Franţa, din Germania, având harta, se opresc la noi. Trebuie să vedem cum îi alimentăm şi pe ei, şi în discuţiile pe care le-am avut, am stabilit şi că încercăm să mergem pe direcţia plăţii cu card bancar. Este cel mai eficient din punctul meu de vedere şi o luăm în calcul pentru perioada următoare. Pentru că, în principiu, un utilizator de maşină electrică este şi un posesor de card bancar şi dacă vine, plăteşte cu cardul şi a plecat. Este şi asta o problematică care trebuie rezolvată, un detaliu tehnic care nu este de neglijat“.
Cu alte cuvinte, atât preţul achiziţiei, cât şi costul redus al energiei, comparativ cu cel al carburanţilor, înclină balanţa spre vehiculul electric. Asta dacă n-ar exista problema autonomiei, a lipsei staţiilor şi timpul de aşteptare pentru încărcare. Şi, să nu uităm, trecerea generalizată de pe combustibili fosili pe energia electrică ar presupune, de la sine, şi un transfer de taxe. Că doar taxele şi accizele, deloc neglijabile în buget, sunt cele care fierb astăzi preţul carburanţilor.