Caraş-Severin, Romania

CARAȘ-SEVERIN – Elevii își pierd intenția de a accesa învățământul profesional.

La nivelul judeţului Caraş Severin, în anul şcolar 2016-2017, pentru învățământul liceal şi profesional fuseseră prognozate 88 clase a IX-a, din care 74 clase a IX-a liceu zi şi 14 clase a IX-a învăţământ profesional. Cele 74 clase liceu zi au fost distribuite pe trei filiere: filiera teoretică – 36 clase (1.008 elevi); filiera tehnologică – 33 clase ( 924 elevi); filiera vocaţională – cinci clase (140 elevi). Analizând structura planul de școlarizare pentru anul şcolar 2016-2017, prin comparare se constată următoarea structură: filiera teoretică: – propuse 36 clase (1.008 elevi)- realizate 36 clase (cu un efectiv de 949 elevi); filiera tehnologică: – propuse 33 clase ( 924 elevi)- realizate 33 clase (cu un efectiv de 829 elevi); filiera vocaţională: – propuse cinci clase (140 elevi)- realizate cinci clase (135 elevi).

„Prin compararea celor trei profiluri de calificare (tehnic, servicii și resurse naturale și protecția mediului), putem observa următoarele tendinţe: pentru profilul tehnic s-a înregistrat o scădere a interesului elevilor (realizat 87,33 % din ce era planificat). Se continuă trendul descendent pentru domeniile Mecanică, Electromecanică, Industrie textilă şi pielărie şi Fabricarea produselor din lemn. Pentru profilul servicii, scăderea a fost de doi elevi, pentru profilul resurse naturale și protecția mediului s-a înregistrat o uşoară scădere a locurilor ocupate pentru domeniul Silvicultură“, a precizat inspectorul școlar general Adrian Doxan.

Ca atare, după analiza amintită s-au luat câteva decizii, printre care regândirea reţelei şcolare şi a domeniilor de pregătire la nivel judeţean în cele 18 unităţi şcolare cu învăţământ profesional şi tehnic (cinci în mediul rural şi 13 în mediul urban), cu accent pe diminuarea ponderii calificărilor profesionale excedentare în favoarea celor cu reale perspective de ameliorare a cererii pe piaţa locală şi regională a forţei de muncă. Pentru dezvoltarea învățământului profesional și tehnic au fost formulate propuneri, printre care respectarea recomandărilor Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatului Social pentru ponderea de 60% a cifrei de școlarizare alocată pentru învățământul profesional și tehnic în zonele urbane și fundamentarea cifrei de școlarizare în funcție de efectivele existente. De asemenea, s-a propus acordarea de facilități suplimentare elevilor care optează pentru învățământul profesional și tehnic (la cazare și masă, transport, burse sociale altele decât cele acordate pentru școala profesională, acordate atât de agenţii economici, parteneri ai şcolilor cât şi de Primăria Reşiţa, proiecte ERASMUS +). Dezvoltarea parteneriatelor cu agenţii economici în mod real, prin încheierea contractelor cadru pentru şcolarizarea în învăţământul profesional de stat, este un alt țel, demarat prin primii pași în învățământul dual.

„Printre propuneri s-au numărat orientarea spre domenii atractive şi solicitate pe piaţa muncii, dar care să fie precizate clar și în strategiile administrației publice locale și județene, dar și dezvoltarea unei strategii comune între Inspectoratul Școlar, CJRAE şi unităţile de învăţământ profesional şi tehnic care să dezvolte comunicarea cu părinţii elevilor din învăţământul gimnazial“, a adăugat Doxan.

De aceea, pentru anul şcolar 2017-2018,  la nivelul judeţului Caraş-Severin  sunt prognozate 91 clase a IX-a. Dintre ele, 37 sunt pentru filiera teoretică, șase pentru filiera vocațională și 48 pentru cea tehnologică (27 liceu tehnologic și 21 învățământul profesional).