REŞIŢA – Noile reglementări europene împotriva tăierilor ilegale de pădure bat la uşă, însă România nu răspunde. Faptul că în România, inclusiv în judeţul nostru, pădurea se fură ca… în codru este un lucru binecunoscut şi, de cele mai multe ori, ignorat cu seninătate. Tocmai pentru a proteja „aurul verde“, Comisia Europeană a promovat, începând cu 2008, un regulament menit să reducă tăierile ilegale prin stabilirea obligaţiilor operatorilor ce introduc pentru prima oară lemn sau produse de lemn pe piaţă. Acesta a fost aprobat doi ani mai târziu, urmând să intre în vigoare în luna martie 2013. De menţionat că, spre diferenţă de directivele Comisiei Europene, ce sunt transpuse în legislaţia naţională a fiecărui stat membru al Uniunii înainte de a intra în vigoare, regulamentele sunt aplicate imediat, de obicei acordându-se o perioadă de graţie. În mod normal, guvernele ar trebui să profite de această perioadă în care regulamentul, deşi în vigoare, nu se aplică, pentru a armoniza legislaţia naţională astfel încât să nu existe conflicte.
Acest regulament va intra în vigoare pe data de 3 martie 2013, în toate statele UE, însă Federaţia Proprietarilor de Păduri şi Păşuni din România Nostra Silva atrage atenţia că, în toţi aceşti doi ani şi jumătate, autorităţile române nu au făcut nimic pentru a pregăti terenul pentru noile reguli, riscând să afecteze grav industria lemnului din ţara noastră, ce ar putea fi exclusă de pe pieţele europene.
Mai exact, Nostra Silva spune că „nu există nicio strategie privind modul de aplicare în România ce să corespundă prevederilor şi spiritului regulamentului, nu există nicio reglementare ce să facă armonizarea legislaţiei naţionale actuale, de altminteri foarte stufoase“, subliniind faptul că modificările necesare sunt de amploare, pornind de la Codul Silvic şi până la normele de aplicare ale HG 996/2008 (ce se referă la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase).
Ţinând cont de aceste probleme, Nostra Silva se întreabă acum dacă Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice are personalul necesar şi capacitatea organizatorică şi logistică pentru a ţine evidenţa tuturor operatorilor conform Regulamentului, pe localităţi, produse sau volume, în condiţiile în care, precizează Federaţia, „cel puţin jumătate din operatori nu se regăsesc în sistemul SUMAL (Sistemul informaţional integrat de urmărire a materialelor lemenoase – n.r.)“.
Şi, de parcă nu era suficient, nici măcar contravenţia de introducere a lemnului recoltat ilegal nu e definită clar, întrucât, conform Nostra Silva, „termenul de recoltare este în contradicţie cu semnificaţia sa din Codul Silvic, unde are un sens de tăiere legală, dând posibilitate la interpretări personale, la arbitrariu sau abuzuri din partea organelor de control“. Legat de controale, merită amintit şi faptul că, în clipa de faţă, nu există organizaţii de monitorizare naţionale, ceea ce-i va pune pe operatori în postura de a-şi dezvolta sisteme proprii. Nostra Silva concluzionează că „prin prisma inacţiunii, neprofesionalismului şi lipsei de viziune a Ministerului Mediului şi Schimbărilor Climatice, România nu va putea aplica Regulamentul 995/2010 începând cu data de 3 martie 2013“, ţara noastră riscând procedura de infringement.
Mai mult, comercianţii de lemn şi produse lemnoase riscă, pe lângă amenzi usturătoare (propuse a fi între 15.000 şi 30.000 de lei, inclusiv în cazul în care firmele vor greşi fără vină, necunoscând noile reguli), şi expulzarea produselor lor de pe piaţa UE. Din aceste motive, Federaţia cere regândirea aplicării Regulamentului, cu legislaţie integrată, trecută printr-o ordonanţă de urgenţă.
Nina Curiţa