Caraş-Severin, Romania

REȘIȚA – Restructurarea sistemului de educaţie în baza evoluţiei economice şi demografice e obligatorie.

Au trebuit să treacă mulţi ani până la acceptarea faptului că învățământul tehnic și profesional reprezintă o verigă importantă între sistemul de educaţie şi piaţa muncii, motiv pentru care trebuie să devină o problemă de interes național. Pentru o mai bună legătură între mediul de afaceri și scoală, ar fi ideal ca oferta educaţională să ţină cont și de caracteristica economică a zonei. Școlile pot fi mai ușor apreciate după numărul întreprinderilor cuprinse în reţeaua lor de cooperare, iar mediul de afaceri poate participa efectiv la activitatea de formare a viitorilor angajați, oportunitățile de angajare ale absolventului crescând.

„Sistemul de învăţământ trebuie să renunţe să mai pregătească oameni pentru o ocupaţie, ci pentru mai multe meserii pe care le pot avea de-a lungul anilor, asigurându-le astfel flexibilitate şi mobilitate mai mare pe piaţa muncii. Pe piața muncii din judeţ observăm o tendință de creștere a numărului de întreprinzători particulari în paralel cu scăderea salariaţilor. Sistemul de învățământ trebuie să pună mai mult accent pe dezvoltarea abilităţilor antreprenoriale, competenţe cât mai ridicate în domeniul tehnologic şi informatic, precum si de alte competenţe generale“, a explicat Marian Apostol, preşedintele Comitetului Local pentru Dezvoltarea Parteneriatului Social.

Este foarte posibil ca distribuția rețelelor de învățământ să nu mai corespundă realităților și nevoilor economice actuale. Economia s-a restructurat, multe activități, tradiționale cândva, au dispărut și au apărut altele noi, populația a migrat, iar baza de școlarizare este mult redusă. În acest context se impune o redistribuire care să ţină cont de noile realități economice si demografice. „Personal, cred că dezvoltarea unui spirit concurențial excesiv în rândul școlilor nu este de bun augur, deoarece piața, chiar și cea educaţională, dacă nu este reglementată poate produce dezechilibre foarte greu recuperabile ulterior. Este necesar dialogul instituționalizat între şcoli, dar și între şcoli și mediul de afaceri care să înlocuiască concurenţa pe aceeași oferta educaţională, sau pe același segment de tineri. Şcolile trebuie să îşi definească punctele forte și, în funcție de acestea să-și stabilească oferta, făcând din aceasta un brand al respectivei şcoli. Când își stabilesc ofertele, școlile trebuie să aibă în vedere că obiectivul final nu este formarea, ci angajarea absolventului“, a adăugat Apostol.