REŞIŢA – Asta spun şefii societăţii care au explicat cum operatorul judeţean de apă a ajuns în impas ciclic.
„Investiţiile acestea noi sunt, într-adevăr, făcute la un anumit nivel calitativ, dar şi costurile sunt pe măsură, explică Anatoli Liber, directorul AquaCaraş. N-avem ce să facem! Vrem mai bun dar şi costă mai mult. Aceste costuri sunt pe spatele operatorului. E adevărat că le putem suporta din ce în ce mai greu, dar ne-am înhămat, asta facem! Toate acestea pe fondul scăderii drastice a consumului, mai ales la agenţii economici, şi mă refer aici la UCMR, CET şi Oţelu Roşu, care au fost consumatori destul de însemnaţi pentru noi. Scăzând toate consumurile sau închizându-se societăţile acestea, consumul de apă a scăzut foarte mult, fapt ce afectează veniturile AquaCaraş-ului, în condiţiile în care noi trebuie să întreţinem mai departe toate utilităţile pe care le avem. Deja devine îngrijorătoare situaţia pe viitor, dacă nu se întâmplă nimic altceva, pentru că va trebui să vedem ce măsuri luăm noi ca să putem să rezistăm mai departe, să continuăm şi proiectele, şi să funcţioneze sistemul în condiţii normale, ca să nu periclităm sub nicio formă activitatea de alimentare cu apă“.
Totuşi, deşi CET este văzut ca unul dintre marii consumatori, la întrebarea dacă AquaCaraş mai are de recuperat bani de la operatorul de termoficare, răspunsul lui Anatoli Liber a fost: „Nici n-am recuperat vreodată!“.
Deocamdată, conducerea AquaCaraş nu a putut prezenta cifre care să arate cuantumul pierderilor şi nivelul real al problemei, însă directorul Liber a precizat: „Deja a devenit o problemă ciclică: în prima parte a anului scade şi producţia, şi apoi, nu ştiu din ce motiv, începând din iunie, iulie, se mai ajustează puţin. Dar este deja al doilea an când se întâmplă acelaşi lucru. Şi anul trecut, în lunile aprilie, eram într-o situaţie destul de disperată, s-a şi lansat zvonul că trecem la restructurări. De fapt, nu zvon, că am fost convinşi la un moment dat că trebuie făcute. Dar până la urmă ne-am redresat şi am încheiat anul în condiţii onorabile şi cu profit“.
Pentru reşiţeanul de rând, reducerea consumului se va traduce într-o scumpire a tarifelor practicate de către operatorul de apă. „Noi avem preconizată o creştere a tarifului, mai mult la canalizare decât la apă. Pentru că după contractul de finanţare semnat în 2012, trebuia o ajustare vizavi de creşterea tarifului la canal. Bine, şi apa, dar destul de puţin. Vom vedea exact când o aplicăm, noi am preconizat în buget în luna iulie, august“. Procentul de majorare va fi unul de 20%, iar la apă unul ceva mai mic, însă reprezentanţii operatorului ne-au asigurat că vor obţine toate aprobările necesare…
Nu trebuie omis faptul că AquaCaraş este unul dintre cei mai mari angajatori ai judeţului, cu un număr de 710-730 de salariaţi, prin contractul colectiv de muncă fiind menţinută regula ca, la angajare, să aibă prioritate membrii de familie ai celor care deja lucrează în societate. Acest obicei a fost încurajat şi de conducere, pe ideea că tinerii proaspăt angajaţi sunt stimulaţi să lucreze mai eficient şi cu mai mare seriozitate mai ales dacă printre cei cu care muncesc se află şi părinţii.
Potrivit şefilor AquaCaraş, salariul mediu brut pe societate este 1.800 de lei. Potrivit celei mai recente situaţii a personalului, dintr-un număr de 710 angajaţi, 122 lucrau la structura centrală, 239 la sucursala reşiţeană, 81 la Caransebeş, 52 la Băile Herculane, 49 la Oţelu Roşu, 47 la Oraviţa, 45 la Moldova Nouă, 39 la Bocşa şi 36 la Anina. Şi chiar dacă societatea este în impas ciclic, valoarea lucrărilor care urmează să fie realizate prin cel mai nou proiectul câştigat se ridică la peste 100 de milioane de euro…
Antoniu Mocanu