REŞIŢA – Cărăşenii nu se grăbesc cu înmatriculările până află cu certitudine cuantumul de plată.La finalul anului trecut a venit vestea care preciza că taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un „timbru de mediu“ pentru care proprietarii de vehicule vechi şi poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice, potrivit premierului Victor Ponta.
Taxa de primă înmatriculare auto a rămas însă în vigoare şi nu a fost înlocuită cu timbrul de mediu, în reuniunea de săptămâna trecută a Cabinetului fiind discutată doar o informare pe această temă. Premierul a precizat că plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului.
„Nu am avut decât două sau trei solicitări de înmatriculări, dintre care niciuna nu a fost legată de transferul de proprietate a autoturismului (maşină înmatriculată înainte de 2007 – n.r.). Paradoxal, la permise este aglomeraţie mare, pentru că sunt cetăţeni care doresc să-şi preschimbe actele ca să evite fişa medicală. În opinia mea, starea de până acum reprezenta o scăpare, iar acum revin lucrurile la normal. Trebuie ca şoferii amatori să-şi efectueze vizita medicală o dată la zece ani, iar profesioniştii, o dată la cinci. În legătură cu înmatriculările, este clar că toată lumea aşteaptă noua formă a taxei. Legea este clară şi nu lasă loc de discriminare. La fel se va proceda cu autoturismele din străinătate şi cu cele autohtone, sau înmatriculate deja în ţară. Un an a fost pauză, dar pauza s-a terminat. A rămas în vigoare legea respectivă cu taxă pentru toate maşinile. Toată lumea aşteaptă acum să vadă valoarea acesteia, pentru că s-a promis reducerea cuantumului taxei“, ne-a declarat comisarul şef George Marinescu, şeful Serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor Caraş-Severin.
Pentru că lucrul cu publicul la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Caraş-Severin a început abia luni, în acest an, aşa cum aprecia şi premierul, nu au existat solicitări pentru înmatriculări. Potrivit purtătorului de cuvânt al instituţiei, Zlatia Cocar, taxa se încasează în Caraş-Severin în aceleaşi condiţii ca şi în decembrie anul trecut, adică în baza Legii nr. 9/2012.
Taxa de primă vânzare auto, introdusă de Guvernul Boc la sfârşitul anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare. În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării, coaliţia guvernamentală a decis să suspende pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, taxa de primă vânzare, cu explicaţia că proprietarii de maşini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.
Anul trecut, premierul Victor Ponta a anunţat că sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât preţul autoturismului. Aşadar, cel puţin pentru aceste zile, taxa de primă înmatriculare auto rămâne încă în vigoare şi nu a fost înlocuită cu timbrul de mediu (a cărui valoare va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului). Una peste alta, cărăşenii sunt fie nemulţumiţi de situaţia neclară de început de an, fie au trecut peste plata taxei, ori mai au de aşteptat până la cumpărarea şi taxarea unui autoturism de provenienţă străină, autohtonă sau deja înmatriculat.
„Mi-am luat o maşină de la un prieten, din Italia, şi am aşteptat vreo două luni cu plata taxei, mai ales că, la finalul lui 2012 se vorbea de eliminarea acesteia. M-a dus mintea şi am plătit taxa cu puţin înainte de ultima zi a anului trecut şi cred că am făcut bine. Dar am prieteni care şi-au cumpărat maşini româneşti prin 2007 şi care nu cred că le vor mai vinde, pentru că nu cred că se va găsi vreun om care să plătească o nouă taxă, pe lângă preţul respectivei maşini vechi“, ne-a declarat Iuliu Bălău, un cetăţean care se consideră scăpat de o grijă.
Flavius Rotariu