Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Spune rectorul Doina Frunzăverde, referindu-se la cel mai recent studiu în materie de educaţie, întocmit de Comisia Europeană.

După toate împărţelile şi clasificările universităţilor, tranşate de ministerul de resort sau de diferite organizaţii mai mult sau mai puţin obscure, iată că europenii ne arată că nu suntem deloc pe drumul cel bun. Şi asta potrivit concluziilor trase de Comisia Europeană într-un recent studiu. Pe scurt, potrivit ultimelor teorii ministeriale, forurile de învăţământ superior se clasifică pe trei trepte ce le ierarhizează şi le dau sau nu dreptul să deruleze anumite programe de studii. Pe cea mai înaltă treaptă se află universităţile centrate pe cercetare avansată şi educaţie, care pot organiza atât studii de licenţă, cât şi masterale şi doctorale. Cea de-a doua treaptă este ocupată de universităţile de educaţie şi cercetare ştiinţifică sau cele de educaţie şi creaţie artistică, acestea având posibilitatea de a organiza studii de licenţă şi masterale. Pe cea de-a treia treaptă se află universităţile centrate pe educaţie, care nu vor avea dreptul să organizeze decât programe de licenţă.

Ei bine, în pofida centrelor de cercetare pe care le deţine, a experienţei şi tradiţiilor de pe malurile Bârzavei, a bunei conlucrări de odinioară dintre specialiştii uzinelor reşiţene şi cei care făceau cercetare sub cupola centrului universitar, Universitatea Eftimie Murgu din Reşiţa a fost clasată ca fiind de mâna a treia, axată doar pe educaţie. Numai că, în vreme ce ministerul din Capitală pune accent pe cercetări avansate, a uitat de fapt că facultăţile există, de fapt, pentru studenţi, educaţia superioară a acestora fiind principala menire.

„Anul trecut, Comisia Europeană a făcut un studiu pe calitatea învăţământ, pe predare-învăţare în învăţământul superior, şi concluzia celor 81 de pagini este că avem o problemă, spune Doina Frunzăverde, rectorul UEMR. Urmărim numai excelenţa în cercetare, şi am uitat că de fapt misiunea unei universităţi este să formeze specialişti. Şi aici vorbim de metode, vorbim de atitudine, vorbim de competenţe transversale, şi noi ne-am propus să schimbăm la Reşiţa. Chiar şi cu forţa, dacă nu merge cu înţelegere”.

Rectorul forului universitar reşiţean a enumerat şi câteva dintre „ingredientele” unei educaţii superioare pentru succes în activitatea profesională ulterioară a tinerilor: „Experienţa interculturală, experienţa europeană reprezintă desigur un plus, care aduce şi alte competenţe transversale: uşurinţa în comunicare, lucrul în echipă, în echipe transnaţionale. Sunt competenţe de care, din păcate, am cam uitat. Şi acest lucru s-a constatat în special în învăţământul superior, şi în ultimul studiu al Comisiei Europene care analizează calitatea educaţiei. Trebuie să schimbăm! Trebuie să schimbăm metodele, trebuie să schimbăm modul de abordare şi trebuie să formăm nu numai cunoştinţe transferate către tineri, ci să formăm competenţe, să formăm tineri activi, cu abilităţi antreprenoriale, care fac mai mult decât să devină numai angajaţi de lux, sau care îşi propun mai mult decât acest lucru”.

Antoniu Mocanu