REŞIŢA – După ce a bătut ţara în lung şi în lat, artistul fotograf Nicolae Riglea a ajuns şi în Caraş-Severin pentru a realiza fotografii profesioniste cu monumentele din judeţ.
Calendarul realizat de fotograful bucureştean Nicolae Riglea este primul din seria pe care vrea să o realizeze în toată ţara, aşa cum a precizat, respectiv fiecare judeţ să aibă un calendar cu monumentele sale. Ne-a arătat machetele celor două proiecte, pentru a ne convinge de calitatea imaginilor şi a hârtiei folosite pentru tipar, menţionând că tiparul va fi executat în Germania: „Este un album cu aproape 600 de monumente din toată România, care se tipăreşte la Berlin. Pe lângă album am făcut un calendar cu judeţul Caraş-Severin, am lăsat ofertele la Primărie şi la Consiliul Judeţean, e profesionist, format 48/68 cm şi are 13 pagini. La momentul de faţă, în faza de machetă, e unicat în România, nici Bucureştiul nu are aşa ceva“.
Cum a ales Caraşul pentru primul calendar? Fotograful ne-a spus că aici a găsit înţelegerea de care avea nevoie pentru proiectul său. În calendar sunt ilustrate aproape toate monumentele din localităţile judeţului, fotografiile realizate fiind „muncite“ pe calculator, întrucât obiectivele istorice se află într-o deplorabilă stare de degradare. Riglea ne-a povestit că a rămas dezamăgit de ceea ce a găsit în peregrinările sale prin judeţ pentru a realiza aceste fotografii şi a tras un semnal de alarmă la adresa autorităţilor: „Eu am muncit enorm la aceste imagini pe calculator. De pildă, la Crucea Eroilor Bănăţeni de pe Muntele Mic pe care am fotografiat-o acum o lună şi jumătate, aş vrea să fac câteva observaţii. S-a făcut o baracă de scenă din nişte scânduri oribile cu nylon care a fost postată în faţa Crucii. Nimeni n-a catadicsit să dărâme baraca asta care astupă tot ce e mai important la acest monument, plăci comemorative unde sunt scrise numele unor eroi. Culmea e că există acolo un platou mare care ar putea servi pentru amplasarea unei astfel de scene“.
Cât despre album, el a spus că este foarte costisitor tiparul, acesta ajungând la 40.000 de euro cu tot cu transport. De ce nu a fost posibil ca albumul să se tipărească în ţară şi cum a ajuns artistul să realizeze proiectul pe cont propriu ţine tot de sistem şi de modul în care decurg lucrurile în România: „În urmă cu un an şi jumătate am trimis la Ministerul Culturii o cerere de finanţare pentru acest proiect de Centenar însă, din păcate, s-a pierdut, nu mi se mai găseşte hârtia. Albumul se adresează consiliilor judeţene şi primăriilor din ţară deoarece consider că niciunei astfel de instituţii n-ar trebui să-i lipsească acest album. Nu s-a făcut în România aşa ceva niciodată. Am lăsat ofertele în Caraş şi sper să fac şi o lansare în luna noiembrie. Trebuie să ne gândim şi la cei care au murit acum 100 de ani, care au murit, ca noi, cei din ziua de azi, să n-avem nici măcar habar de aceste monumente, ce e cu ele, cum arată ş.a.m.d.“.
Fotograful a mai spus că această situaţie e valabilă în toată România. După ce a fotografiat aproape 800 de monumente în ţară, spune cu amărăciune că monumentele se află în paragină şi că starea acestora nu interesează pe nimeni. „Ca să fotografiez un monument, a povestit Riglea, a trebuit să fac curăţenie în jurul lui şi să curăţ piatra de intemperii“.
Originar din comuna Săuceşti, jud. Bacău, Nicolae (Nae) Riglea a lucrat mai bine de opt ani pe platourile de filmare de la Buftea, iar timp de zece ani a fost fotograful personal al lui Florin Piersic, după cum cele mai reuşite imagini cu regretatul Sergiu Nicolaescu au rămas mărturia unei epoci în care profesionalismul, simţul artistic, talentul, dăruirea şi lucrul bine făcut erau recunoscute şi răsplătite.