CARAŞ-SEVERIN – Sindicatele au adus în discuţie structura anului şcolar prin prisma învăţământului dual – teoretic şi practic.
Raportul prezentat de inspectorul şcolar general adjunct privind învăţământul în limbile minorităţilor naționale în județ a prilejuit discuţii privind problemele armonizării şcolii cu necesităţile pieţei muncii. „Cât timp există influenţe nocive în modul în care arată învăţământul românesc nu va fi bine. Structura anului şcolar este făcută după profesorii care predau materiile, nu materiile după necesarul de pe piaţa muncii“, a explicat Nicolae Drăgan, preşedintele filialei cărăşene a Blocului Naţional Sindical.
Problema a fost tranşată pe larg de liderul filialei judeţene a Cartel ALFA, Marian Apostol. „Ponderea claselor la învăţământul profesional faţă de cel teoretic scade în fiecare an şi asta pentru că cetăţenii şi autorităţile nu înţeleg necesitatea unei pregătiri ce oferă copiilor o meserie în cazul în care nu iau examenul de Bacalaureat. Şi, pe lângă pierderile din învăţământ de la clasa a VIII-a la a IX-a, se adaugă pierderea celor care nu iau Bacul şi nici nu au vreo calificare. Or, angajatorii se plâng de lipsa forţei de muncă – persoane calificate. De aceea, trebuie lucrat la implementarea învăţământului dual“, a explicat sindicalistul.
„Am ajuns într-o situaţie în care forţa de muncă calificată este toată în afara graniţelor, vin investitorii şi nu avem ce să le oferim. Trebuie făcut un efort comun, plecând de la sistemul de învăţământ – pentru că nu toţi trebuie să facă o facultate – la elementul politic. Ferească Dumnezeu să vină vreo comandă mai mare la Reşiţa că nu avem cu ce s-o onorăm… cu 40 de oameni“, a adăugat Nicolae Drăgan.
Despre acest tip de învăţământ, cel dual, prof. Meilă a indicat că a fost implementat experimental în Caraş-Severin încă din anul şcolar în curs. Proiectul este pilotat la solicitarea operatorilor economici interesaţi, într-o serie de unităţi de învăţământ stabilite în urma dialogului dintre şcoli şi operatorii economici. Conceptul propus prevede, printre altele, implicarea integrală a agentului economic în procesul de formare profesională a elevilor, dar şi în deciziile luate în Consiliul de Administraţie al şcolii, precum şi acordarea de stimulente financiare elevilor sub forma „bursei profesionale”.
„Sunt clase de învăţământ dual, în faza de pilotare, la Colegiul Tehnic Reşiţa şi se încearcă şi la Moldova Nouă unde există cerere. Astfel, se implică în procesul de educare şi sistemul, statul în sine, şi agentul economic, cel care va beneficia ulterior de abilităţile deprinse de elev“, a adăugat reprezentantul Inspectoratului Școlar în şedinţa Comisiei de Dialog Social de miercuri. Sindicaliştii consideră că este necesară o întâlnire a factorilor implicaţi, de la unitatea administrativ – teritorială care face solicitarea pentru structura învăţământului la inspectoratul şcolar, agenţi economici şi sindicate, întâlnire considerată binevenită de către prefectul Florenţa Albu. Soluţia, oarecum dramatică pe care au impus-o sindicaliştii, a fost aceea de restrângere a numărului de licee teoretice (care ar duce la creşterea alocării bugetare pe unitate de învăţământ şi la o creştere a valorii cadrelor didactice) şi care ar duce automat la o adresabilitate crescută pentru învăţământul dual sau profesional şi tehnic.