REŞIŢA – …dar lupul nu a fost prea năzdrăvan la proba de limba română a examenului de evaluare naţională din acest an.
Acest examen a debutat luni, 22 iunie, pentru cei 2.310 absolvenţi de clasa a VIII-a repartizaţi în 75 de centre din judeţ. Proba la limba română s-a dovedit a fi o surpriză plăcută pentru tinerii cărăşeni, care s-au declarat mulţumiţi de subiectele primite. Pentru acest examen s-au înscris 2.282 de elevi. Dintre aceştia, 67 de tineri s-au răzgândit şi nu s-au mai prezentat la examen. Varianta extrasă pentru examenul de anul acesta este cea cu numărul 9. Astfel, absolvenţii de gimnaziu au primit texte despre basm şi ia românească, subiecte pe placul lor.
„Au fost foarte accesibile. Cel mai dificil cred că a fost exerciţiul 5 de la subiectul al doilea, dar m-am descurcat. La Matematică sunt mai sigură pe mine decât la română şi sunt sigură că voi face faţă. Cine învaţă trebuie să facă bine“, a concluzionat Patricia Brîndaş.
Tânăra este convinsă că va obţine o notă de peste 9,50. Mulţumit de subiecte s-a declarat şi Patrik Puşcaş. „A fost destul de uşor. Dacă nu am greşeli de emoţie, cum am eu de obicei, cred că o să iau de la 9,50 în sus“, ne-a mărturisit tânărul care se îndreaptă spre un profil de mate-info. Pentru accesibilitatea subiectelor, Vanessa Ianoşi, consideră că „vinovate“ sunt orele de pregătire făcute la şcoală. „Nu mi s-a părut unul mai dificil decât altul. Poate la compunere a fost puţin mai greu dar nu de nerezolvat. Am făcut pregătire şi la şcoală, am învăţat şi nu avea cum să fie greu“, ne-a declarat Vanessa. Marţi se desfăşoară proba scrisă la Limba şi literatura maternă, iar miercuri tinerii vor susţine ultimul examen al Evaluării Naţionale 2015, proba la matematică.
Primul subiect a reprezentat un text cules de Petre Ispirescu, „Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos“. Pe baza acestui text, tinerii au avut de rezolvat mai multe cerinţe – câte un antonim pentru sensul din text al cuvintelor „frumoasă“, „bucurie“ şi „venea“; să explice rolul cratimei în secvenţa „încât p-aci era“; să formuleze două idei principale din textul dat şi să transcrie două cuvinte sau grupuri de cuvinte din text care se referă la timpul acţiunii.
De asemenea, candidaţii de anul acesta la Evaluarea Naţională au exemplificat în 30-50 de cuvinte semnificaţia secvenţei „atunci îi mai veni inima la loc şi se mulţumi a aştepta până a doua zi. În ziua următoare, ia merele de unde nu-s. S-a supărat împăratul, nevoie mare, şi porunci ca paznicii să se puie să prinză pe hoţi. Dar, aş! Unde e pomana aia?“
La punctul b al primului subiect, tinerii au redactat o compunere de 150-250 de cuvinte în care au motivat apartenenţa textului „Lupul cel năzdrăvan şi Făt Frumos“ la specia basmului popular. Subiectul al II-lea a constat într-un text dintr-un ziar – Este ziua iei româneşti: piesa vestimentară care nu se demodează niciodată, scris de Oana Antonescu. Pe baza acestui text tinerii au avut de rezolvat mai multe cerinţe precum şi una evidentă – să scrie numele autoarei şi titlul articolului din care este extras fragmentul dat. Şi la acest subiect, tinerii au avut de redactat, în 80-150 de cuvinte, o naraţiune în care să prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută într-o zi de sărbătoare. Primul subiect a însumat 42 de puncte, pentru subiectul al II-lea tinerii au primit 36 de puncte, iar 12 puncte au primit pentru redactarea întregii lucrări – pentru unitatea compoziţiei, coerenţa textului, registrul de comunicare, ortografia, punctuaţia şi aşezarea corectă în pagină. În 2015, faţă de anii trecuţi, absolvenţii de clasa a VIII-a au avut mai mult de învăţat pentru Evaluarea Naţională. Asta după ce Ministerul Educaţiei a modificat programa pentru examen, în toamna anului trecut.
Astfel, la Limba Română elevii trebuie să cunoască obligatoriu mai multe specii literare, printre care romanul şi balada. Totodată, a fost inclus genul dramatic, dar şi toate propoziţiile subordonate circumstanţiale condiţionale, concesive şi consecutive. În ceea ce priveşte proba de matematică, ea va conţine noţiuni suplimentare faţă de examenele de anul trecut, cum ar fi ecuaţia de gradul al II-lea, la algebră, sau corpurile rotunde şi trunchiul de piramidă, la geometrie.
Faţă de Bacalaureat, examenul de capacitate nu poate fi picat având în vedere că învăţământul este obligatoriu până în clasa a XI-a. În consecinţă, elevii intră automat în clasa a IX-a şi, în funcţie de media obţinută la Evaluarea Naţională, ei sunt repartizaţi la licee mai bune, sau mai slabe. Ca şi anul trecut, nota la Evaluarea Naţională are o pondere de 75% din media de admitere.