REŞIŢA – Cel puţin la nivel declarativ, iarna 2017-2018 nu ne va prinde pe picior greşit.
Pe perioada sezonului rece, viabilitatea reţelei drumurilor naţionale din Caraş-Severin este asigurată de către Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Timişoara, prin Serviciul Drumuri Naţionale Caransebeş şi Serviciul Drumuri Naţionale Orşova. În fiecare toamnă, pentru a preveni înzăpezirea drumurilor publice, se aprobă la nivel judeţean planul operaţional de acţiune. Acest lucru s-a întâmplat joi, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, prezidată de subprefectul Sebastian Purec. La eveniment au mai participat deputatul Luminiţa Jivan şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Ionuţ Popovici.
Prezentarea planului operativ de acţiune pentru iarna 2017-2018 a fost făcută de şeful Secţiei Caransebeş, ing. Ioan Boba, de la care aflăm că, din acest sezon, pe drumurile naţionale nu se va mai acţiona cu nisip, doar cu sare şi materiale chimice ecologice. „Nu ne vom mai aproviziona cu nisip, îl vom folosi pe cel existent în stocuri din anii trecuţi, apoi vom renunţa. Se va interveni numai cu sare şi clorură de calciu. De asemenea, pentru o bună supraveghere şi organizare a acţiunilor de prevenire şi combatere a poleiului şi înzăpezirii drumurilor, au fost organizate la nivel judeţean 12 baze de deszăpezire şi patru puncte de sprijin“, a explicat Boba.
În funcţie de nivelele de viabilitate, clasa tehnică şi importanţa drumurilor naţionale, sunt stabilite atât utilajele cât şi intervalele de timp necesare pentru intervenţii. De exemplu, pentru un drum de nivelul I, cu trafic mai mare, cum sunt DN 6, DN 58, DN 68, E 70 sau DN 58 B, timpii maximi de intervenţie sunt de trei ore de la semnalarea fenomenului la combaterea poleiului şi a înzăpezirii, opt ore după încetarea viscolului pentru deszăpezire pe o bandă de circulaţie şi 24 de ore după încetarea viscolului sau a ninsorii viscolite pentru deszăpezirea integrală a părţii carosabile. Pentru celelalte nivele de viabilitate, aceşti timpi cresc semnificativ. „Toate acestea sunt prevăzute în planul operativ, însă noi sperăm să nu se ajungă la aşa ceva, şi nici să depăşim aceşti timpi“, a mai precizat Boba.
În ceea ce priveşte situaţia utilajelor şi a materialelor necesare deszăpezirii, sunt prevăzute pentru acest sezon 8.706 tone de sare, 48 tone de clorură de calciu şi 64 tone de nisip, 16 utilaje multifuncţionale cu lamă şi răspânditor, 45 de autobasculante cu lamă şi răspânditor, 16 încărcătoare şi, în cazul situaţiilor deosebite, fiecare secţie primeşte o autofreză, un autogreder, o macara, un remorcher şi câteva tractoare de mare capacitatea. „Considerăm că, exceptând poate anumite perioade cu fenomene extreme, care sunt din ce în ce mai dese în ultima perioadă, putem asigura condiţiile corespunzătoare pentru circulaţia rutieră pe întreaga reţea de drumuri naţionale“, a concluzionat Boba.