Reactualizat la:

„După repetiţie“ sau în culisele teatrului

„După repetiţie“ sau în culisele teatrului
Scris de Alexandra Gorghiu - REŞIŢA – Piesa lui Bergman dezvăluie secretele din spatele cortinei, scena pe care se joacă viaţa reală devenind scenă de teatru.

Rectifica

Ideea a fost frecvent fructificată, în special la Hollywood, fie că vorbim de regizorul acestei piese, identificat cu celebrul Ingmar Bergman (dar poate fi foarte bine orice alt regizor pentru care arta dramatică, teatrul, filmul, e un modus vivendi), fie că vorbim de creierul unei producţii care schiţează cum se face un spectacol, un film, un scenariu, dar mai ales dramele pe care le ascunde în şi prin relaţionările din interior. După o carieră îndelungată, aflat în culmea gloriei, Bergman consideră că e momentul să-şi facă cunoscută viziunea regizorală, maniera de lucru şi ideile despre artă, în general, viaţa lui făcând corp comun cu arta. Textul piesei e doar un prilej şi nu ilustrează decât secvenţial aceste aspecte, poate de aceea intenţionase să facă un serial TV. La iveală iese însăşi drama regizorului, de care actorii nu sunt conştienţi, cu insomnii, frământări, viaţa profesională intrând în cea privată şi invers, ca inseparabile, lăsând loc, într-adevăr, cum consideră regizorul Ioan Cărmăzan, multor subtilităţi, dar şi prea multor momente de meditaţie pentru a-i arăta sufletul răvăşit, acestea scăzând ritmul spectacolului. Uneori ai impresia că piesa se derulează cu încetinitorul şi mai nimerit ar fi fost un stop cadru, ca în film. E de înţeles de ce Cărmăzan a fost impresionat de una din replicile regizorului Henrik Vogler din piesă, în care acesta subliniază că el şi actorii nu sunt coechipieri, le spune actorilor ce să facă, dar dacă şi-ar da jos masca, l-ar sfâşia şi l-ar arunca pe geam.

Florin Ruicu face un rol bun în piesa regizorului suedez, rol dificil ce descoperă o personalitate complexă. Ca actor, după cum a mărturisit, abia acum a conştientizat insomniile unui regizor, un motiv în plus să abordeze un joc responsabil şi profund. Alina Ilea, pe care deja o ştim de anul trecut din piesa lui Levin, întruchipează o altă dramă în personajul unei actriţe a cărei stea a apus mult prea devreme şi de care regizorul era îndrăgostit. Strălucitoare altădată, ea încearcă să-l seducă din nou pentru un rol bun, însă din aburii alcoolului nu-i mai ies decât compasiunea acestuia şi cel mult două replici în noul lui spectacol, în care o preferă pe Anna, fiica acesteia. Expresivă şi experimentată, Alina Ilea face, totuşi, echipă bună cu Ruicu (nu cu regizorul Vogler), căruia îi serveşte replicile credibil şi face din scenele de intimitate imaginea vie a realităţilor din spatele cortinei. Cât priveşte debutul Elisei Pîrvan, sperăm să fie de bun augur jocul ei pe scena reşiţeană, un joc lipsit de artificii inutile, sincer, convingător, sigur că da, promiţător. Avem de-a face cu o Anna Egerman cât se poate drăgălaşă, cu acel ceva specific tinereţii, care aduce o notă de prospeţime în aerul îmbâcsit al teatrului şi însăşi ideii de teatru în teatru. Măştile ei sunt oricând pregătite să facă victime în rândul bărbaţilor, fiindcă, nu-i aşa, succesul nu se obţine oricum, oricât talent ai avea. Excelent e şi debutul tânărului scenograf Inocenţiu Ieremia, deloc sofisticat dar spectaculos, care aduce în prim plan spaţiul teatrului, unde locuieşte regizorul, cu podeaua plină de cronici şi de texte, o mare învolburată de hârtii aruncate pe jos, în care actorii înoată anevoios, înfruntându-şi destinele.

O notă generală întregului spectacol, care s-a jucat pe scena Teatrului de Vest în premieră naţională joi, 28 februarie 2019, ar fi volumul uneori prea strident, alteori prea redus al vocilor, acest balans nereuşind să echilibreze rostirea replicilor de aşa manieră încât să le facă auzite din sală şi înţelese.



Comentarii 0

Vă mulțumim pentru comentariul dumneavoastra. - comentariul va fi verificat de catre un editor si numai in cazul aprobarii va aparea pe site.

 
1000
/1000 caractere ramase
Mai multe stiri din categoria CAON Stirile judetului Caras-Severin
Spune Aaaa… fără mâncare între dinţi!
REŞIŢA - Ziua Mondială a Sănătăţii Orale a fost marcată și la Direcţia de Sănătate Publică Caraş-Severin, [...] mai multe »
În câteva luni, drumul Maciova-Ciuta-Obreja ar putea fi ca nou!
CARAȘ-SEVERIN - Asta pentru că au fost reluate lucrările pe acest tronson, lucrări desfășurate prin Programul [...] mai multe »
Grefierii cărăşeni s-au alăturat protestului din ţară
REŞIŢA - Vineri, 22 martie 2019, aceştia au protestat timp de o oră, între orele 11.00 – 12.00,  în faţa [...] mai multe »
Flăcări lângă DN58B, la Măureni
MĂURENI - Vegetația a fost cuprinsă de flăcări în două locuri, lângă carosabil, pe DN58B, la intrarea în [...] mai multe »
Două milioane de lei, investite în zâmbetul copilăriei
REŞIŢA - Municipalitatea reşiţeană a inaugurat, vineri, cel mai mare loc de joacă pentru copii din vestul ţării. [...] mai multe »
Şase note de zece la matematică şi niciuna la română
CARAŞ-SEVERIN - Elevii de clasa a VII-a şi a VIII-a care au susţinut simularea examenelor de Evaluare Naţională au [...] mai multe »
Şi copiii au sărbătorit cu poliţiştii
REȘIȚA - Ziua Poliţiei Române, marcată în fiecare an pe 25 martie, a prilejuit şi anul acesta o serie de acţiuni [...] mai multe »
„Povestea cufărului fermecat“ vă aşteaptă în Parcul Siderurgistului
REŞIŢA - O piesă de teatru cu personaje magice, „Povestea cufărului fermecat“, va avea ca scenă, astăzi, de la [...] mai multe »
Vagoane în flăcări, în Gara Oraviţa
ORAVIŢA - Un incendiu care a cuprins patru vagoane dezafectate din Gara Oraviţa a fost anunţat, în seara de joi, la [...] mai multe »
Mai multe din categorie »

Autentificare



Ti-ai uitat parola?
Inregistrare user nou

Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe CAON.ro

Autentificati-va pe CAON.ro:




Ti-ai uitat parola?

Comentati pe CAON.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Inregistrare user nou