Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Febra cumpărăturilor la preţ redus i-a cuprins şi pe reşiţeni. Întreaga nebunie s-a declanşat după reţeta americană Black Friday, cunoscută la noi de câţiva ani ca Vinerea Neagră, zi în care românii aruncă în coşul de cumpărături tot ceea ce găsesc la preţ redus, indiferent dacă au sau nu nevoie de acel produs.

De fapt, Black Friday nu este decât o strategie de marketing, bine pusă la punct de marii retaileri, înaintea deschiderii sezonului de cumpărături pentru Crăciun. La Reşiţa, isteria cumpărăturilor s-a simţit cel mai bine în unul din cele mai mari lanţuri de retail electro-IT din România, unde promoţiile au început de la primele ore ale dimineaţii. Aici, la anumite categorii de produse, reducerile au ajuns şi la 80%. La capitolul IT, cele mai vândute au fost laptopurile, cu preţuri reduse de la 1.400 la 990 de lei, şi tabletele, cea mai ieftină putând fi achiziţionată cu numai 149 de lei. Cererea a fost mare şi pentru telefoanele inteligente, cu reduceri de la 2.100 la 1.500 de lei sau de la 750 la 499 de lei.

La fel de bine s-au vândut şi televizoarele, pentru care s-au aplicat discounturi chiar şi de 50%, inclusiv la cele Smart şi 3D. Astfel, reşiţenii cu dare de mână au plătit aproape 3.000 de lei pe un televizor inteligent, cu 1.500 de lei mai puţin decât preţul afişat în urmă cu câteva zile. De cealaltă parte, doamnele au achiziţionat aparatură electrocasnică, care să le uşureze munca în gospodărie, precum aspiratoare, maşini de tocat carne şi cuptoare cu microunde, toate reduse de la 399 la 199 de lei. „A fost o nebunie, şi nici nu avea cum fă nu fie aşa, de vreme ce discount-urile au fost cu adevărat substanţiale. În ceea ce priveşte vânzările, acestea au fost mult mai bune, decât cele din anii trecuţi”, ne-a declarat Sebastian Gheorghe, şef-magazin electro-IT.

Reduceri de preţ de până la 30 sau 40% au afişat şi magazinele cu produse de îmbrăcăminte şi încălţăminte. În cazul acestora, vânzările nu au mers conform aşteptărilor, poate şi pentru că cumpărătorii se aşteptau la discount-uri ceva mai mari. „Am văzut o pereche de cizme pe care mi-aş fi cumpărat-o dacă preţul ei nu ar fi fost 325 de lei. Chiar şi cu reducerea de 20%, preţul este mult prea mare pentru buzunarul meu!”, ne-a spus Petruţa Alexandrescu.

Isteria Black Friday s-a simţit şi în mediul online, exploatat în mare parte de cei obişnuiţi să-şi facă cumpărăturile din spatele calculatorului. „De câţiva ani aleg să-mi cumpăr gadgeturi de pe internet, deoarece oferta este mult mai generoasă. Soţia mea se îmbracă tot de pe internet, dacă pot spune aşa, chiar dacă la început i-a fost teamă că hainele comandate nu i se vor potrivi. Cu timpul a înţeles însă că orice haină cumpărată poate fi returnată într-un anumit interval de timp, aşa că toate temerile ei au dispărut”, ne-a declarat Dan Gabriel.

Roxana Bălan Nafiru