CARAŞ-SEVERIN. Cine se poate înscrie în clasa pregătitoare, cine intră direct în clasa I sau ce fel de activităţi se vor desfăşura la clasa pregătitoare; aceste sunt doar câteva dintre întrebările la care se gândesc părinţii, acum, în perioada înscrierilor. De aceea, venim în ajutorul celor interesaţi cu răspunsuri clare, oferite de Ministerul Educaţiei şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Caraş-Severin. Cine se poate înscrie în clasa pregătitoare?
Chiar dacă acest nivel de învăţământ este deja de un an în sistemul educaţional românesc, mulţi părinţi încă nu ştiu în ce clasă să-şi înscrie copiii. Conform metodologiei, în această clasă vor fi înscrişi cei care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2013, inclusiv. La solicitarea părinţilor, pot fi înscrişi şi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013, inclusiv, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. Orice altă situaţie va fi rezolvată de către inspectoratele şcolare, în interesul educaţional al elevului şi în conformitate cu cadrul legal.
Cine intră direct în clasa I?
Copiii care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2013, inclusiv, şi care nu au parcurs, anterior, clasa pregătitoare, pot fi înscrişi, la cerere, în clasa I. La solicitarea părinţilor, copiii care împlinesc vârsta de 7 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2013, inclusiv, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea pentru parcurgerea cu succes a clasei I. Elevii care au parcurs clasa pregătitoare în anul şcolar 2012-2013 sunt înscrişi automat în clasa I.
Unde şi cum se face evaluarea dezvoltării
Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor se efectuează sub coordonarea Centrului Judeţean de Asistenţă Educaţională (CJRAE). Evaluarea se face atât la sediul CJRAE, cât şi în diferite zone ale judeţului, cu prioritate în grădiniţe, în perioada 2–19 aprilie, în intervalul orar 10.00 – 18.00. Aceasta se realizează de către personalul de specialitate al CJRAE, personal de specialitate din alte instituţii/unităţi, precum şi medici şcolari sau medici de familie, acolo unde este necesar. În Caraş-Severin, aceste centre sunt la Liceele Teoretice „Traian Lalescu“ şi „Mircea Eliade“ din Reşiţa, la Liceul Teoretic „Traian Doda“ şi Liceul Pedagogic din Caransebeş, în Herculane, Bozovici, Anina, Oraviţa, Bocşa, Moldova-Nouă.
La ce unitate de învăţământ pot să înscriu copilul?
Părintele poate opta: pentru înscrierea la şcoala de circumscripţie (în această situaţie, copilul este automat înscris) sau pentru o unitate de învăţământ, alta decât cea de circumscripţie (în această situaţie, copilul este înscris în limita locurilor libere şi, dacă este cazul, pe baza criteriilor generale şi specifice de departajare).
Părintele poate solicita ca locul la şcoala de circumscripţie să fie rezervat pentru eventualitatea în care copilul nu este înscris la unitatea de învăţământ pentru care a făcut opţiunea.
Unde vor avea loc înscrierile?
La unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea copilului. Cererile-tip de înscriere pot fi completate şi validate direct la unitatea de învăţământ la care părintele doreşte înscrierea, dar şi online, pe un formular disponibil la adresa www.edu.ro, accesând căsuţa de pe prima pagină, intitulată Înscriere în învăţământul primar. Formularul este disponibil online din data de 2 aprilie. În cazul completării online, părintele va trebui să meargă la unitatea de învăţământ la care doreşte înscrierea copilului, pentru validarea cererii.
Care sunt actele necesare înscrierii?
Cerere-tip de înscriere, copie şi original după actul de identitate al părintelui/tutorelui legal, copie şi original al certificatului de naştere al copilului, documentul care atestă dezvoltarea psihosomatică corespunzătoare pentru parcurgerea clasei pregătitoare / clasei I (acolo unde este cazul), alte documente care să ateste îndeplinirea criteriilor generale şi/sau specifice (acolo unde este cazul).
Ce fel de activităţi se vor desfăşura la clasa pregătitoare?
Copiii îşi vor dezvolta capacitatea de a comunica, vor stabili sau consolida primele contacte cu lumea numerelor şi a literelor, vor învăţa să observe mediul înconjurător şi să interacţioneze cu ceilalţi copii, prin jocuri didactice, activităţi în echipă, activităţi de descoperire, prin desen sau muzică. Se vor face mai multe ore de mişcare (două ore de Educaţie fizică, plus două ore de Muzică şi mişcare).