Reactualizat la:

Cand va avea Resita transport electric

Cand va avea Resita transport electric
Scris de Antoniu Mocanu - REŞIŢA – Pentru introducerea unui transport civilizat la Reşiţa, autorităţile ar avea la dispoziţie, pe POR 2014-2020, un maxim de 40 de milioane de euro, în condiţiile în care Planul de mobilitate al urbei prevede proiecte care ne-ar costa undeva la 135 de milioane de euro. Cum vor reuşi autorităţile să ducă la bun sfârşit iniţiativele în aceste condiţii?

Rectifica

Planul de mobilitate, aflat deocamdată în fază de proiect, va da de lucru autorităţilor reşiţene cel puţin până în 2030, chiar până în 2050, după cum prevede forma sa actuală. Pentru a pune la punct o formă civilizată de transport public la Reşiţa, totul ar costa undeva la 135 de milioane de euro, lucru aparent nerealizabil, luând în calcul faptul că, pe POR 2014-2020, municipiului îi revine o felie de 40 de milioane de euro. În plus, vor exista şi alte tipuri de fonduri ce pot fi accesate, inclusiv alte cicluri de finanţare, fiind necesară şi contribuţia locală. În plus, proiectele vor fi realizate în etape, nu toate în paralel. Spre exemplu, în cadrul unuia, vor fi aduse mijloacele de transport, altele vor include realizarea diferitelor trasee, etc.

Iar Planul de mobilitate este una dintre piesele foarte importante în documentaţia necesară pentru accesarea fondurilor europene, după cum spune viceprimarul Ioan Crina. Cert este că Reşiţa se va îndrepta spre un transport public preponderent electric – tramvaie, troleibuze sau autobuze electrice –, excepţie făcând traseele spre cartierele aparţinătoare. Se doreşte reorientarea spre transportul în comun şi spre mijloacele de transport nemotorizate, urmărindu-se în paralel crearea de piste pentru biciclete în întregul municipiu.

Cum se va alege cel mai potrivit tip de transport electric? „Toate se fac printr-un studiu de fezabilitate, prin care să arătăm finanţatorului că apelăm la cea mai bună soluţie. Eu aş prefera troleibuz sau tramvai. Sunt inginer de meserie, autobuzele electrice sunt abia la nivel de proiect pilot, acum se verifică în anumite oraşe, în anumit fel, e mai greu puţin cu ele. Plus că am înţeles că există o concurenţă destul de neloială vizavi de autobuzele chinezeşti, care întradevăr au o capacitate mult mai slabă decât restul. Dar eu zic că sigur ne vom axa pe troleibuz sau tramvai, dar pentru a stabili care anume, trebuie făcut un studiu“. Potrivit bucureştenilor de la Metroul, care lucrează la Planul de mobilitate, din cauza numărului mic de reşiţeni care apelează la transportul în comun, troleibuzele sunt preferate tramvaielor.

Implementarea proiectelor vizând transportul electric şi nemotorizat urmăreşte, potrivit studiului, şi realizarea unei economii, inclusiv de timp. „Am înţeles că acesta ar fi unul dintre criteriile de bază, iar ei l-au cuantificat valoric ca şi o economie din toate punctele de vedere, spune edilul. Adică dacă stau mai puţin în trafic, pot să fac altceva, pot să produc, dacă nu consum atât, iar am făcut o economie, accidente tot mai puţine, municipalitatea plăteşte mai puţin“.

Ana-Maria Mitroi-Ciobîcă, şeful de proiect al Planului de mobilitate urbană durabilă pentru municipiul Reşiţa, a precizat: „În cadrul Planului de mobilitate urbană durabilă, am pornit de la analiza situaţiei existente, în concordanţă cu normele europene, cu analizele pe care le-am făcut noi, cu legislaţia în vigoare şi cu nevoia de mobilitate, rezultă că, din punctul de vedere al mobilităţii, autorităţile locale ar trebui să se concentreze pe prioritizarea deplasărilor durabile nemotorizate şi pe partea de transport public, pentru a-l face mai atractiv, mai accesibil pentru persoanele cu probleme de mobilitate, nu doar pentru cele cu dizabilităţi, ci şi pentru noi atunci când avem bagaje sau un căruţ şi trebuie să urcăm rapid într-un mijloc de transport public. Şi de asemenea trebuie să fie prietenos cu mediul. De aceea noi am optat pentru proiecte care să vizeze un transport electric. Este evident că la nivelul acesta, fiind un nivel strategic, nu putem statua un anume sistem de transport, însă putem spune că avem nevoie la nivelul Reşiţei de un transport durabil, prietenos cu mediul şi accesibil pentru toate categoriile sociale. E clar, e un transport electric, cu mijloace de transport cu platforme joase, curate şi eficiente, atât din punct de vedere al vitezelor, cât şi din cel al mediului. (…) Suma totală a planului de acţiuni este de circa 135 de milioane de euro. Aceasta trebuie eşalonată şi gândită în aşa fel încât să poată fi împărţită pe surse de finanţare, atât din programe operaţionale, buget local, pentru că este clar că trebuie să existe şi o asemenea contribuţie, cât şi din împrumuturi de la instituţii financiare internaţionale. Suma aceasta se eşalonează şi se rafinează în timp, în cadrul studiilor de fezabilitate care vor detalia soluţiile tehnice“. Se urmăresc evoluţii pe termen scurt (2020) şi lung (2030), cu orizonturi spre 2050…



Comentarii 0

Vă mulțumim pentru comentariul dumneavoastra. - comentariul va fi verificat de catre un editor si numai in cazul aprobarii va aparea pe site.

 
1000
/1000 caractere ramase
Mai multe stiri din categoria CAON Stirile judetului Caras-Severin
Vela nu se lasă! Continuă lupta pentru „copiii fără copilărie”
CARAȘ-SEVERIN - Senatorul PNL de Caraș-Severin a inițiat o nouă propunere legislativă pentru a îndrepta [...] mai multe »
Dormeau în post! Primarul le-a stricat somnul!
CARANSEBȘ - Este vorba de mai mulți polițiști locali din Caransebeș, de serviciu sâmbătă noaptea, surprinși de [...] mai multe »
Poliţia n-o mai caută pe Bianca
BOCŞA - Poliţia judeţului ne aminteşte de tânăra de 15 ani dată dispărută inclusiv prin mass-media în 10 [...] mai multe »
Dan Barna promite că va fi un preşedinte „full time“
REŞIŢA - Acesta este şi motivul pentru care candidatul USR-PLUS la alegerile prezidenţiale a venit la Reşiţa cu [...] mai multe »
Iluminat public modern pentru Moldova Nouă
MOLDOVA NOUĂ - Iar pentru asta a fost semnat un contract de aproape 11 milioane de lei, bani din care se va moderniza [...] mai multe »
Urmărire ca-n filme la Reşiţa! Şofer reţinut!
REŞIŢA - Autoturismul condus fără permis de un reşiţean de 35 de ani, cu damf de alcool, a fost urmărit de [...] mai multe »
Primarul Aninei, revoltat pentru Semmering
CARAŞ-SEVERIN - Edilul face memoriu la Ministerul Transporturilor şi asta pentru că, începând cu data de 25 [...] mai multe »
Accident provocat de un caransebeșean băut pe DN 6
CARANSEBEȘ - Șoferul, care venea tocmai din Austria, a fost filmat de un alt participant la trafic încă de pe [...] mai multe »
Felix Borcean: Cei din spital să vină şi cu probleme serioase!
CARANSEBEŞ - De parcă nu ar cunoște-o toată lumea, situația mai mult decât dificilă în care se află spitalul [...] mai multe »
Mai multe din categorie »

Autentificare



Ti-ai uitat parola?
Inregistrare user nou

Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe CAON.ro

Autentificati-va pe CAON.ro:




Ti-ai uitat parola?

Comentati pe CAON.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Inregistrare user nou