Reactualizat la:

Cand va avea Resita transport electric

Cand va avea Resita transport electric
Scris de Antoniu Mocanu - REŞIŢA – Pentru introducerea unui transport civilizat la Reşiţa, autorităţile ar avea la dispoziţie, pe POR 2014-2020, un maxim de 40 de milioane de euro, în condiţiile în care Planul de mobilitate al urbei prevede proiecte care ne-ar costa undeva la 135 de milioane de euro. Cum vor reuşi autorităţile să ducă la bun sfârşit iniţiativele în aceste condiţii?

Rectifica

Planul de mobilitate, aflat deocamdată în fază de proiect, va da de lucru autorităţilor reşiţene cel puţin până în 2030, chiar până în 2050, după cum prevede forma sa actuală. Pentru a pune la punct o formă civilizată de transport public la Reşiţa, totul ar costa undeva la 135 de milioane de euro, lucru aparent nerealizabil, luând în calcul faptul că, pe POR 2014-2020, municipiului îi revine o felie de 40 de milioane de euro. În plus, vor exista şi alte tipuri de fonduri ce pot fi accesate, inclusiv alte cicluri de finanţare, fiind necesară şi contribuţia locală. În plus, proiectele vor fi realizate în etape, nu toate în paralel. Spre exemplu, în cadrul unuia, vor fi aduse mijloacele de transport, altele vor include realizarea diferitelor trasee, etc.

Iar Planul de mobilitate este una dintre piesele foarte importante în documentaţia necesară pentru accesarea fondurilor europene, după cum spune viceprimarul Ioan Crina. Cert este că Reşiţa se va îndrepta spre un transport public preponderent electric – tramvaie, troleibuze sau autobuze electrice –, excepţie făcând traseele spre cartierele aparţinătoare. Se doreşte reorientarea spre transportul în comun şi spre mijloacele de transport nemotorizate, urmărindu-se în paralel crearea de piste pentru biciclete în întregul municipiu.

Cum se va alege cel mai potrivit tip de transport electric? „Toate se fac printr-un studiu de fezabilitate, prin care să arătăm finanţatorului că apelăm la cea mai bună soluţie. Eu aş prefera troleibuz sau tramvai. Sunt inginer de meserie, autobuzele electrice sunt abia la nivel de proiect pilot, acum se verifică în anumite oraşe, în anumit fel, e mai greu puţin cu ele. Plus că am înţeles că există o concurenţă destul de neloială vizavi de autobuzele chinezeşti, care întradevăr au o capacitate mult mai slabă decât restul. Dar eu zic că sigur ne vom axa pe troleibuz sau tramvai, dar pentru a stabili care anume, trebuie făcut un studiu“. Potrivit bucureştenilor de la Metroul, care lucrează la Planul de mobilitate, din cauza numărului mic de reşiţeni care apelează la transportul în comun, troleibuzele sunt preferate tramvaielor.

Implementarea proiectelor vizând transportul electric şi nemotorizat urmăreşte, potrivit studiului, şi realizarea unei economii, inclusiv de timp. „Am înţeles că acesta ar fi unul dintre criteriile de bază, iar ei l-au cuantificat valoric ca şi o economie din toate punctele de vedere, spune edilul. Adică dacă stau mai puţin în trafic, pot să fac altceva, pot să produc, dacă nu consum atât, iar am făcut o economie, accidente tot mai puţine, municipalitatea plăteşte mai puţin“.

Ana-Maria Mitroi-Ciobîcă, şeful de proiect al Planului de mobilitate urbană durabilă pentru municipiul Reşiţa, a precizat: „În cadrul Planului de mobilitate urbană durabilă, am pornit de la analiza situaţiei existente, în concordanţă cu normele europene, cu analizele pe care le-am făcut noi, cu legislaţia în vigoare şi cu nevoia de mobilitate, rezultă că, din punctul de vedere al mobilităţii, autorităţile locale ar trebui să se concentreze pe prioritizarea deplasărilor durabile nemotorizate şi pe partea de transport public, pentru a-l face mai atractiv, mai accesibil pentru persoanele cu probleme de mobilitate, nu doar pentru cele cu dizabilităţi, ci şi pentru noi atunci când avem bagaje sau un căruţ şi trebuie să urcăm rapid într-un mijloc de transport public. Şi de asemenea trebuie să fie prietenos cu mediul. De aceea noi am optat pentru proiecte care să vizeze un transport electric. Este evident că la nivelul acesta, fiind un nivel strategic, nu putem statua un anume sistem de transport, însă putem spune că avem nevoie la nivelul Reşiţei de un transport durabil, prietenos cu mediul şi accesibil pentru toate categoriile sociale. E clar, e un transport electric, cu mijloace de transport cu platforme joase, curate şi eficiente, atât din punct de vedere al vitezelor, cât şi din cel al mediului. (…) Suma totală a planului de acţiuni este de circa 135 de milioane de euro. Aceasta trebuie eşalonată şi gândită în aşa fel încât să poată fi împărţită pe surse de finanţare, atât din programe operaţionale, buget local, pentru că este clar că trebuie să existe şi o asemenea contribuţie, cât şi din împrumuturi de la instituţii financiare internaţionale. Suma aceasta se eşalonează şi se rafinează în timp, în cadrul studiilor de fezabilitate care vor detalia soluţiile tehnice“. Se urmăresc evoluţii pe termen scurt (2020) şi lung (2030), cu orizonturi spre 2050…



Comentarii 0

Vă mulțumim pentru comentariul dumneavoastra. - comentariul va fi verificat de catre un editor si numai in cazul aprobarii va aparea pe site.

 
1000
/1000 caractere ramase
Mai multe stiri din categoria CAON Stirile judetului Caras-Severin
Talharii de pe Gladiolelor au fost prinsi
REŞIŢA - Poliţiştii au reuşit să dea de urmele celor trei adolescenţi reşiţeni şi bocşeni bănuiţi că ar fi [...] mai multe »
(E) Eu sunt Tiberiu Manescu. Atat. Si, va cer votul.
CARAȘ-SEVERIN - De ce? Pentru că sunt tânăr şi m-am săturat să-mi sun colegii în lumea largă. Am plecat din [...] mai multe »
(E) Doina Frunzaverde: Oamenii isi doresc sa fie ascultati, sustinuti si reprezentati de catre parlamentarii lor
CARAȘ-SEVERIN - Doamna prof. univ. dr. ing. Doina Frunzăverde, Preşedintele Senatului Universităţii „Eftimie [...] mai multe »
(E) Ion Mocioalca: Cred in Romania pentru ca vad in romani puterea de a reconstrui aceasta tara!
CARAȘ-SEVERIN - Campania electorală a intrat în linie dreaptă. Duminică, românii îşi vor pune încrederea în [...] mai multe »
Ne asteapta un weekend de foc
CARAŞ-SEVERIN - A caracterizat prefectul judeţului, Florenţa Albu, sfârşitul de săptămână al alegerilor [...] mai multe »
Mai multi calatori prin frontierele carasene
CARAŞ-SEVERIN - Poliţia de Frontieră cărăşeană a prezentat joi, în cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, [...] mai multe »
Continuam sa pierdem padurile
CARAŞ-SEVERIN - Chiar dacă Radarul Pădurilor a dat zero rezultate în Caraş-Severin, oamenii legii au confiscat [...] mai multe »
Ruleta ruseasca pentru Matilda
REȘIȚA - Privind fotografia, am fi tentaţi să credem că Ivan l-a executat pe Max în stil mafiot. Motivul ar fi [...] mai multe »
Piruete rutiere pe Pasajul Nera
CARAȘ-SEVERIN - Un accident de circulaţie s-a produs joi, 8 decembrie, în jurul orei 17.00, pe pasajul central din [...] mai multe »
Mai multe din categorie »

Autentificare



Ti-ai uitat parola?
Inregistrare user nou

Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe CAON.ro

Autentificati-va pe CAON.ro:




Ti-ai uitat parola?

Comentati pe CAON.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Inregistrare user nou