REŞIŢA – Conflictul public iscat pe Facebook de interpretele de muzică populară Nicoleta Voica, Georgiana Viţa şi Ramona Viţa a devenit un spectacol în sine, arbitrul fiind Alin Bagiu, care-şi asumă postările soţiei sale, Nicoleta Voica.
Nu numai că artistele pierd la imagine dacă-şi aruncă pe o reţea de socializare tot felul de acuzaţii, făcând apel la reproşuri şi replici dure, care ne duc mai degrabă cu gândul la certurile din copilărie dar, chiar dacă s-au împărţit în două tabere, din povestea asta, publicul este cel care pierde. Pentru că în momentul în care urcă pe aceeaşi scenă într-un spectacol de gen, oamenii nu se mai întreabă cine are dreptate, ci se miră că artiste de primă mărime ale folclorului bănăţean, adulate deopotrivă de iubitorii folclorului autentic, au fost capabile să facă public un război purtat pentru avantajele sau dezavantajele materiale, legate de nişte drepturi de autor.
În ce constă, cum s-a declanşat şi cum a escaladat acest conflict? Nicoleta Voica a cerut părerea prietenilor de pe Facebook referitor la faptul că, în privat, o rugase pe Georgiana Viţa să nu-i mai cânte piesele sau să le posteze pe YouTube, asta fără acordul ei. Tânăra cântăreaţă Georgiana Viţa şi-a „permis“ să spună că cei doi soţi, Nicoleta Voica şi Alin Bagiu, sunt penibili, dezgropând alte episoade ale unui conflict care mocnea de mult timp. În apărarea fiicei, a venit cu comentarii şi Ramona Viţa, de ambele tabere existând reacţii şi tot felul de discuţii pe acest subiect, atât în rândul colegilor artişti, cât şi în rândul publicului.
Cum numele lui Alin Bagiu a fost pus la bătaie, acesta a a luat poziţie în cursul zilei de luni, 11 februarie (conflictul a izbucnit sâmbătă seara, 9 februarie), dar nu pe pagina sa de Facebook, ci pe cea a Nicoletei Voica. În textul, pe care îl semnează, el îşi asumă responsabilitatea vizavi de solicitarea artistei de a i se cere acordul pentru interpretarea pieselor din repertoriul ei, prioritar pentru firma pe care o reprezintă fiind profitul, evident: „În primul rând, eu sunt responsabil de solicitările financiare şi de imagine în numele artistei pe care o reprezint, în calitate de manager al Nicoletei Voica. Toate acţiunile pe care le întreprind în ultima perioadă de timp mi le asum sută la sută. (…) În calitate de manager mă interesează profitul, deci munca mea este să fac bani exploatând oportunităţile de pe toate canalele unde Nicoleta Voica apare. Drepturile de autor aparţin firmei pe care o conduc, aşa că eu îmi apăr interesele. (…) înainte de a apărea în viaţa ei profesională, Nicoleta Voica nu înţelegea ce se întâmplă şi cum se fură munca ei, sute de oameni facând averi din repertoriul ei, chiar şi unii solişti şi operatori video care fac asta de ani de zile. (…) Nicoleta Voica, artistul pe care îl reprezint, a cântat la evenimente, până de curând, şi piese din repertoriul altor solişti. De jumătate de an i-am cerut să nu le mai cânte şi nu a înţeles de ce. Dar, din acest an Nicoleta Voica îşi va cânta doar repertoriul personal şi al celor care îi vor da acceptul în mod scris să o facă. (…)“.
Alin Bagiu a ameninţat că toate calomniile online reprezintă probe pentru un viitor proces pe care intenţionează să-l intenteze celor care aduc atingere imaginii artistei. În realitate, acest conflict este total lipsit de eleganţă, în dezacord cu valoarea reală a interpretelor, oamenii simpli, care iubesc muzica populară, în general, nefiind familiarizaţi şi cu harţa de tip hollywoodian din spatele cortinei, cancan-uri în urma cărora publicul, dezgustat, nu numai că se abţine să aplaude, dar întoarce spatele, îndreptându-şi, eventual, atenţia spre altceva. Î
n loc de epilog, am făcut apel la domeniul modei, deşi intriga este asemănătoare în toate domeniile: Coco Chanel a considerat că cei care o copiau îi făceau, de fapt, publicitate gratuită. Când a descoperit că îi sunt copiate creațiile, nu numai că a fost complet împăcată cu ideea, ba, mai mult, a decis să capitalizeze această publicitate gratuită pe care i-o făceau persoanele care o copiau. A organizat chiar și un show privat pe ale cărui invitații era menționat că publicul este liber să aducă croitori care să schițeze designul hainelor, totul pentru a-și populariza și mai mult propria marcă.