DALCI – Sătenii din Dalci s-au plâns redacţiei de camioanele de mare tonaj care transportă zilnic lemne de la pădure și le distrug casele, strada și rețeaua de apă și canalizare.
Agitație mare joi după amiaza în satul Dalci, unde zeci de localnici s-au adunat pentru a discuta cu primarul Mihai Maralescu, câțiva consilieri locali și reprezentanții Ocolului Silvic Caransebeș despre situația camioanelor încărcate cu zeci de tone de bușteni care trec de dimineața până seara prin mijlocul satului. „De 16 ani se tot taie pădurea din jurul nostru, nu mai există pădure în jurul satului. Din ianuarie, sunt cel puțin 10 camioane pe zi, unele și cu remorcă, trec goale la pădure și se întorc cu zeci de tone de bușteni, de la 7 fără zece dimineața până noaptea târziu. Au rupt firele electrice iar acum ca să nu mai atingă firele, circulă pe cealaltă parte a drumului, unde este rețeaua de apă și canalizare pe care o distrug în fiecare zi. Există variantă care să ocolească strada principală din satul nostru, dar presupune puțin efort din partea transportatorilor, a ocolului, să-și pună piatră pe drumul ocolitor. Aici s-au făcut investiții, chinuite, așa cum s-a putut, apă, canalizare, iar acum în unele locuri conductele sunt rupte sau turtite de la greutatea camioanelor. Cine plătește pentru că se distruge această investiție, pentru casele noastre care sunt pline de fisuri? Noi vrem să nu mai treacă prin sat mașinile de mare tonaj pline cu lemne”, ne-a spus Maria Seracin.
Sătenii supăraţi şi pe poliţişti
Oamenii sunt nemulțumiți și de atitudinea polițiștilor din comună. „Există și hotărâre de la județ care interzice circulația camioanelor în weekend pe drumurile județene, nu ține nimeni cont de ea. În weekendul trecut, când hotărârea CJ era deja în vigoare, cetățenii au oprit camionul plin de lemne, am chemat Poliția prin 112. Polițiștii din comună au spus că e o eroare umană și că șoferul nu știa de decizia CJ, deși trecuseră câteva zile de la intrarea ei în vigoare”, ne-a spus femeia, care a amintit și că „pârâul Dalci a fost unul din cele mai curate, vine din vârf de munte, pe piatră. Acum este murdar nu din cauza ploilor, ci a camioanelor care trec prin el, din această cauză beau caransebeșenii apă murdară”.
După ce i-au prezentat primarului Mihai Maralescu doleanțele lor, o delegație a sătenilor din Dalci a participat la ședința extraordinară a Consiliului Local Turnu Ruieni, unde s-a discutat introducerea unei restricții de tonaj și viteză pe drumul comunal din Dalci. Din start, primarul Maralescu a explicat că are un proiect pentru asfaltarea tuturor drumurilor din comună, inclusiv pentru cele din Dalci, dar pentru a ști exact ce limită de tonaj permite drumul trebuie o expertiză, aflată acum doar la stadiul de intenție, astfel că introducerea unei restricții nu ar fi cea mai indicată. „Eu unul ca primar nu știu ce tonaj permite drumul, nu sunt specialist, dar dacă dumneavoastră, consilierii, decideți introducerea restricției, eu nu mă opun”, a spus primarul. Consilierul Nicolae Borlovan (ALDE) a propus restricție de greutate 7,5 tone și de viteză 30 km/oră. „Așa au cerut oamenii din Dalci pe care eu îi reprezint aici, indicator și limitare de viteză”, a precizat consilierul.
A intervenit secretarul comunei, Afilon Ursulescu, care le-a amintit consilierilor că pentru adoptarea hotărârii este nevoie de expunere de motive, raportul compartimentului din Primărie care răspunde de drumuri, raportul comisiei de specialitate din CL și proiectul de hotărâre. „Cum puteți hotărî dumneavoastră că e 7,5 tone sau altceva, când nu există o expertiză făcută de un specialist? În ce temei legal scoatem această hotărâre? Nu ne jucăm cu așa ceva”, a spus și secretarul de la Turnu Ruieni, pe aceeași linie cu primarul Maralescu, că nu există o expertiză care să stabilească tonele pe care le suportă un drum. „Motivele sunt în cele 3 sesizări ale oamenilor din Dalci pe care le-au făcut la Primărie, tot, detaliat. Suntem 7 consilieri care am cerut să discutăm strict, punem indicator cu restricție sau nu?”, a replicat imediat Nicolae Borlovan.
Certuri pe indicatorul de restricţie
S-au iscat din nou discuții pentru un indicator cu restricție dat jos la Dalci în urmă cu ceva de timp de polițiștii din comună, pe motiv că era amplasat ilegal, deși, potrivit mai multor consilieri locali, indicatorul era pus de 7 ani iar oamenii legii nu l-au observat în această perioadă. „Nu distrugeți familii, nu ne forțați să plecăm din Dalci, noi vrem să stăm acolo, nu ne scoateți din sat”, le-a cerut, revoltată, o femeie din Dalci consilierilor și primarului. Un alt consilier a venit cu un amendament, introducerea restricției de tonaj și viteză până la finalizarea expertizei, propunere care a primit 9 din voturile celor 11 consilieri prezenți, în aplauzele celor câțiva locuitori din Dalci.
Liberalul Ionică Antonescu, fost candidat la Primărie și care a obținut cele mai multe voturi în satul Dalci, s-a abținut de la vot, alături de un ales PSD, pe motiv că nu există acea expertiză. Antonescu a propus totuși și un alt amendament, ca transportatorii să plătească o taxă în cazul mașinilor mai mari de 7,5 tone. „Trebuie să le dăm oamenilor o alternativă, contracost”, a spus consilierul PNL, propunere cu care ceilalți consilieri nu au fost de acord.
Așadar, Consiliul Local Turnu Ruieni a votat joi impunerea unei restricții de tonaj și de viteză pe drumul comunal care trece prin satul Dalci. O mică victorie a sătenilor de aici, hotărârea Consiliului Local intrând în vigoare de vineri, 10 martie. Urmează montarea indicatoarelor rutiere în foarte scurt timp, dar și așteptarea până când Instituția Prefectului va spune dacă hotărârea CL Turnu Ruieni este legală sau nu.