Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Săptămâna trecută a avut loc o primă licitaţie pentru închirierea liniei Anina-Oraviţa.Luna trecută, Jurnal CS anunţa că se pregăteşte documentaţia pentru ca Semmering-ul Banatului să ajungă pe listele de aşteptare ale UNESCO pentru finanţare. Când vine vorba despre calea ferată Anina-Oraviţa, părerile sunt unanime – este mult prea frumoasă şi mult prea valoroasă pentru a fi închisă. Însă este şi mult prea neprofitabilă pentru a fi ţinută deschisă. În 2010, când au apărut primele zvonuri despre posibila sa dispariţie, pierderile liniei ajungeau la 8.000 de lei pe zi, încasările depăşind rar 250 de lei.

În aceste condiţii, CFR, proprietarul său, a decis să o includă printre liniile nerentabile care sunt date în chirie unor firme private. În cazul în care şi această soluţie eşuează, ele sunt închise. Astfel, săptămâna trecută, a fost organizată o licitaţie pentru închirierea liniilor Anina-Oraviţa şi Oraviţa-Iam.

Din păcate, nu s-a prezentat nici măcar o singură firmă care să fie interesată de preluarea celor două obiective. Ceea ce nu e de mirare, având în vedere că, de cele mai multe ori, vagoanele circulă aproape goale, din punct de vedere al profitului linia fiind o adevărată gaură neagră. Singura şansă pentru salvarea sa este ca, la reluarea licitaţiei, să se prezinte o societate ce să investească sumele necesare pentru a valorifica linia ca obiectiv turistic. Însă, după cum ne-au arătat ultimii ani, istoria cărăşeană e mult mai rentabilă ca… fier vechi. Trist.

Nina Curiţa