Caraş-Severin, Romania

REŞIŢA – Găzduită de Direcţia Judeţeană pentru Cultură sub egida „Centenar România“ graţie colaborării dintre şcolile de arte din cele două oraşe.

Mulţi dintre iubitorii de artă reşiţeni şi-au adus aminte că o expoziţie similară, cu lucrări ale tinerilor plasticieni clujeni, a avut loc în 2012. Prietenia şi rezultatele frumoase ale celor două şcoli de arte, „Tudor Jarda“ din Cluj şi „Ion Românu“ din Reşiţa a continuat, dovadă fiind revenirea clujenilor cu lucrări de prezentare a judeţului Cluj, realizate în taberele de creaţie în perioada 2009 – 2017. E vorba, aşadar, de mai multe generaţii, plasticieni tineri sau mai puţin tineri.

Expoziţia a fost deschisă de prof.dr. Liubiţa Raichici, managerul instituţiei gazdă, prezentarea fiind făcută de Vasile Corpodean, directorul Şcolii Populare de Arte „Tudor Jarda“ din Cluj-Napoca: „Expoziţia noastră este itinerantă şi am realizat-o sub egida evenimentului naţional «Centenar România». Periplul a început la Reşiţa, bazându-ne pe parteneriatul pe care-l avem cu Şcoala Populară de Arte şi Meserii «Ion Românu» şi cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură. Practic, prin această expoziţie de prezentare a judeţului Cluj, promovăm principalele obiective culturale şi turistice. Sunt 31 de lucrări realizate în mai mulţi ani de cursanţii Şcolii de Arte Cluj în taberele de creaţie care s-au desfăşurat în diverse localităţi, tocmai pentru a reuşi să acoperim tot judeţul. Sunt expuse tablouri reprezentând mai multe obiective cunoscute cum ar fi Biserica de lemn de la Nicula, Stufărişurile de la Sic, Salina Turda, Vălul Miresei din Răchiţele, Castelul Banffy de la Bonţida, Cetatea Dăbâca ş.a. De la Reşiţa, expoziţia va merge la Târgu Jiu, iar până la sfârşitul anului avem stabilite mai multe localităţi“.

Despre colaborarea dintre cele două şcoli de arte, Mariana Dănescu, directorul Şcolii de Arte şi Meserii „Ion Românu“, a precizat:„Şcoala noastră are o colaborare de şapte, chiar opt ani cu Şcoala de Arte din Cluj, o colaborare pe care în timp am cultivat-o şi care s-a dovedit a fi una rodnică. Aproape în fiecare an am avut câte două, trei spectacole la Cluj, iar cei de la Cluj au venit la Reşiţa, de asemenea, expoziţii cum este aceasta. Personal sunt foarte mândră în calitate de manager, că școala noastră a reuşit să ţină pasul cu școala din Cluj, de fiecare dată prezentându-ne la un nivel ridicat cu manifestările noatre, ceea ce dovedeşte păstrarea şi continuarea acestui parteneriat“.

Invitată ca specialist al artei, criticul Ada D. Cruceanu a făcut câteva aprecieri ale lucrărilor: „Venind cu expoziţia la Reşiţa, Clujul aduce odată cu exponatele şi ceea ce este pentru noi important, Romulus Ladea cu viziunea lui asupra Şcolii Ardelene. Aşadar un bănăţean care a făcut artă la Cluj se întoarce prin mâna tinerilor plasticieni să-şi revadă locurile natale. Avem de-a face cu o expoziţie extrem de puternică din perspectivă şi cromatică, şi a subiectelor alese. Pentru mine, cel puţin, imaginea reflectată în trei limbaje acustice a Salinei de la Turda este reprezentativă pentru capacitatea artistului de a trata un subiect strict realist în variantă grafică, în variantă cromatică, ulei pe pânză şi, respectiv, într-o variantă mixtă în care uleiul se combină cu pastelul, ceea ce este foarte important“.

Criticul de artă a subliniat că relaţia dintre Cluj prin intermediul Şcolii Populare de Arte «Tudor Jarda» şi Reşiţa prin intermediul Şcolii de Arte şi Meserii «Ion Românu» este benefică pentru artisticitatea ambelor locuri.